Snedkernes Efterårsudstilling 2019

mhr@dac.dk

SE’s sekretariat ved Karin Carlander

se@se-design.dk

Pressefotos fås ved henvendelse til Karin Carlander på se@se-design.dk og kan efter åbningen downloades direkte fra vores website til fri brug mod kreditering af fotograf Casper Sejersen og SE 2019.

Når Snedkernes Efterårsudstilling åbner dørene i november, bliver det i samarbejde med Dansk Arkitektur Center, DAC, i Københavns nye bygningsværk BLOX. Årets udstilling af eksperimenterende møbelkunst bidrager til den allestedsnærværende klimadiskussion og tager både fat i fremtidens bolig og i, hvordan vi kan nytænke og gentænke ressourcer og konventioner.

Re-think, Re-use, Re-duce er både udstillingens titel og de tre benspænd, årets udstillere har skullet integrere i deres møbelprojekter. Flere af møblerne er designet af bæredygtige materialer – fra sammenpresset savsmuld med svampelim over hamp, pil og ålegræs til overskudsmaterialer fra industrien – mens andre fabulerer mere kunstnerisk over verdens miljøproblemer.

Formand for Snedkernes Efterårsudstilling Claus Mølgaard siger:

”Vi forbruger allerede nu 1,7 gange jordens ressourcer om året, og i 2050 er vi 9,7 mia. mennesker på jorden; det svarer til en forøgelse på 30 %. Vi bliver nødt til at gøre noget. Årets SE-udstilling påstår ikke, at vi har svaret, men vi synes, det er vigtigt at deltage i debatten og komme med bud på, hvordan vi kan nytænke, genbruge og minimere materialer, transport og arbejdsgange og i det hele taget gentænke måden, vi bruger og omgiver os med møbler på.”

Fremtidens bolig bliver mindre og mere fleksibel, og møblerne bliver i højere grad multifunktionelle. Den tendens afspejler sig i årets udstillingsarkitektur, hvor Guldgalleriet på DAC bliver iscenesat som en stilladsstruktur i flere niveauer. Processen og historien bag de enkelte møbler kommer i fokus, og flere af udstillernes idéer kommer til at indgå som visuelle elementer i udstillingen.

”Udstillingsdesignet mimer nye måder at bygge og bo på i fremtiden, hvor byerne vokser, kvadratmeterpriserne øges, og boligarealerne mindskes. BLOX-bygningen, som huser DAC, kan opfattes som en offentlig bygning, der spejler vores tid: Den er urban og formet som en boks i glas med forskellige planer, der skaber varierede kig ind i bygningen. Den fornemmelse har jeg forsøgt at integrere i udstillingen med forskudte planer og komprimerende arealer,” forklarer udstillingsarkitekt Jacob Manz, der samarbejder med stilladsfirmaet LAYHER til udstillingen for også her at minimere materialespild, da stilladsers natur jo er at blive brugt igen og igen.

DAC glæder sig til, at danske såvel som internationale udstillingsgæster kan opleve eksperimenterende og bæredygtigt design i særklasse. ”Vi er enormt stolte over at kunne præsentere Snedkernes Efterårsudstilling i DACs Guldgalleri, som netop i år sætter fokus på det, der ligger DAC allermest på hjerte, nemlig bæredygtighed.

DACs gæster kan glæde sig til et fantastisk kig ind i fremtiden for møbeldesign og opleve, hvordan vi bør indrette os i en klimapresset verden – uden at gå på kompromis med vores verdensberømte tradition for exceptionelt godt håndværk og design,” siger Kent Martinussen, administrerende direktør i DAC.

Re-think, Re-use, Re-duce åbner 7. november i DACs Guldgalleri, og vi glæder os til at vise jer Snedkernes Efterårsudstilling 2019’s bud på, hvordan vi kan udvikle møbelfaget i en ressourceknap og klimatrængt verden.

Pressevisning kl. 15

Alle udstillere vil være til stede sammen med de SE-medlemmer, der ikke udstiller i år. Udstillerne vil i mindre grupper præsentere deres værker for hinanden. Pressen er eksklusivt inviteret med til denne interne foreningspræsentation.

Årets udstillere

Montana Furniture,
    Smile Plastics

Snedkernes Efterårsudstilling

Snedkernes Efterårsudstilling (SE) er en platform for udvikling og eksponering af nutidig og eksperimenterende dansk møbeldesign. SE er en ikke-kommerciel sammenslutning af 88 møbelproducenter og designere, der årligt samarbejder om at skabe et nyt møbel ud fra bestyrelsens tematiske opdrag.

Hvert år indlemmes nye designere, da man kan søge om optagelse som dansk eller international gæstedesigner – en status, der efter to år kan transformeres til medlemskab. SE har udstillet internationalt i Tokyo, London og Stockholm de senere år, ligesom danske og internationale producenter ofte håndplukker projekter fra SE for at sætte dem i produktion.

Hvert år udstilles møblerne på et nyt sted i samarbejde med et nyt hold af kreative kræfter for kontinuerligt at udvikle de årlige udstillinger. Holdet bag SE 2019 er udstillingsarkitekt Jacob Manz, fotograf Casper Sejersen og grafiker Claus Due.