For undervisere
og pædagoger

Nyhedsbrev for pædagogisk personale
Arkitektur er ikke bare noget, vi bor i – det er noget, vi sanser, bevæger os i og formes af.
Når børn og unge møder arkitekturen med kroppen forrest, skærpes deres blik for former, rum, lys, lyd og materialer – og de får sprog til at undersøge og tale om det, de oplever.
DACs arkitekturpædagogik tager afsæt i en æstetisk og dialogisk tilgang. Vi inviterer børn og unge til at lege, eksperimentere og skabe med arkitekturen som medspiller og styrker deres kreativitet, innovationskraft og tro på egne erfaringer. Samtidig udvikler de evnen til at samarbejde, tænke kritisk og forstå, påvirke og forme de rum, de selv er en del af.
Her på siden finder du forløb, workshops og materialer, der giver dig inspiration og værktøjer til at bringe arkitektur i spil i undervisning og pædagogisk praksis.
Praktisk information
Vi tilbyder undervisningsforløb allerede fra kl. 9.
Praksisforløb
Leg og lær med arkitektur
Oplev arkitektur som læringsform. Prøv arkitekturpædagogik på egen krop og få idéer til, hvordan arkitektur kan åbne for sanselig læring, nysgerrighed og fællesskab.
Materialer til arkitekturundervisning
Her finder I fem korte guidefilm, der giver inspiration til at lære med arkitektur. Materialet er udviklet med afsæt i projektet ArkitekTUR i børnehaven, men kan med fordel bruges bredt i både dagtilbud og indskoling.
Filmene giver idéer til, hvordan I sammen med børnene kan udforske temaer som rum, størrelse, materialer, farver og former i hverdagen og i jeres læringsmiljøer.
ArkitekTUR guidefilm: Rum
ArkitekTUR guidefilm: Størrelse
ArkitekTUR guidefilm: Materialer
ArkitekTUR guidefilm: Farver
ArkitekTUR guidefilm: Former
Børnebogen Arkitekten og den gule kat kan købes i DACs shop eller lånes på biblioteket. Den egner sig som oplæg til samtaler og undersøgelser sammen med børnene.
Derudover kan Arkitekturkassen, som indeholder materialer til leg og læring med arkitektur, købes for 3000 kr. efter endt forløb i DAC eller ved at sende en mail til cph@dac.dk.