Dansk Arkitektur Center

Vores nye
design

Vi har skabt et nyt brand til DAC i BLOX. Og nu har det fået vinger. Det er farverigt, foranderligt og fantastisk – ligesom arkitekturen omkring os. Læs her fortællingen om, hvordan det blev til, og hvorfor det er langt fra klassisk dansk design.

 

Arkitektur for alle

For os handler arkitektur om meget mere end bygninger. Det handler i særdeleshed også om det levede liv mellem bygningerne. Det er dig og mig, der mødes på pladsen, kommer hurtigt frem på cykelstien og tager en dukkert i havnen. Arkitektur finder vi i alt fra den smart designede bænk til det høje glashus. Det er lille og stor skala. Vi lever i det, og vi kan ikke leve uden det. Derfor er det så enormt vigtigt. Og ja, hos DAC elsker vi det faktisk. Vi går så vidt, at vi tror på, at arkitektur kan ændre verden – at arkitektur kan skabe byer, som giver os mere livskvalitet. Bæredygtige, inspirerende og elskelige steder for de mange.

At lave en visuel identitet, der dækker over så stor en hjertesag, er ikke en lille sag. Hvordan får man den passion ud over rampen og ud til de mange? Hvordan nedbrydes forestillingen om, at Dansk Arkitektur Center kun er et center for arkitekter? Og hvordan opbygger vi et nyt billede af DAC som et moderne og kulturelt mødested for alle kulturinteresserede og nysgerrige både inden for og uden for landets grænser?

 

Den store transformation: DAC i BLOX

Der var engang et Dansk Arkitektur Center. Det lå fint og fredeligt i et smukt gammelt pakhus omgivet af det gamle Christianshavn – brugt og besøgt af en smal skare af lokale arkitekter og kulturentusiaster. Cirka 50.000 besøgte huset årligt.

Vi klipper til i dag: Nyt supermoderne beton- og glashus gennemkørt af 25.000 biler i døgnet. Midt i et trafikalt knudepunkt. Hus for kontorfælleskaber, boliger, fitness, caféer – og DACs nye hjem med større og flere udstillingsrum. Her skal cirka 200.000 årligt besøge DAC – en stor del vil være turister.

Modernisering, internationalisering, kommercialisering. DAC stod over for en større transformation. For at brande det nye komplekse og moderne DAC i BLOX måtte vi starte med et enkelt greb.

 

 

Velkommen til Arkitekturbyen

Vi begyndte med turisterne og København. Vores tese var, at hvis København kunne blive anerkendt som en af verdens bedste byer for arkitektur, ville turisterne lettere finde vej til DAC. En såkaldt ”Arkitekturby”, som du rejser til for at opleve arkitektur i sin fulde skala. Ligesom du rejser til madbyer og modebyer andre steder i Europa.

Din oplevelse af arkitekturbyen ville naturligvis starte hos DAC. Her oplever du BLOX, som i sin multifunktionelle form er en lille arkitekturby i sig selv, og du kan med DACs guider gå på opdagelse i arkitekturbyen udenfor eller lære mere om den og andre arkitekturbyer igennem talks, workshops, events m.m.

Arkitekturbyen blev altså vores greb. Et enkelt, men samtidig dækkende greb for flere sider af DAC. Og, ikke mindst, blev ”Arkitekturbyen” en påmindelse om, at vi altid skal være tydeligt til stede i byen for at udbrede vores vigtige hjertesag. Vi måtte gerne larme lidt.

Det kaldte på en visuel identitet, der lå langt fra de klassiske kulturinstitutioners smukke formsprog og tæt på den aktivistiske og kommercielle verdens frembrusende in-your-face kommunikation. Nærmest som en reklamekampagne, der maler byen rød og giver alle ”arkitektur” på hjernen, så arkitektur debatteres, anerkendes og udforskes. Det var målet.

 

Bruce Mau og Massive Change Network

Vi gik i dialog med prisvindende designtænker Bruce Mau og hans amerikanske bureau Massive Change Network (MCN). Bruce Mau har i sin tid været med på visionsprojektet Too Perfect: Seven New Denmarks (2004), som er født af DAC og udstillet bl.a. på d. 9. arkitekturbiennale i Venedig. Derudover har Bruce Mau arbejdet tæt sammen med OMA (tegnestuen bag BLOX) og særligt stjernearkitekten Rem Koolhaas på arkitektbiblen S, M, L, XL og er derfor særligt godt inde i OMAs bygningsværker.

MCN med Bruce i front blev det oplagte valg til at skabe en visuel identitet, som netop kunne indfri målet om et nyt larmende DAC-brand med international slagkraft og med arkitekturbyen som omdrejningspunkt.

 

Flyvende DAC

I tæt samarbejde med MCN og Bruce Mau udviklede DACs designteam det visuelle koncept. Allervigtigst for os var at skabe en identitet, som ikke blot var et billede på byen, men også opførte sig som byen – rummelig, foranderlig, uforudsigelig. Ikke nødvendigvis ”pæn” i sit udtryk, men igen som byen: Sammensat og mangfoldig.

Resultatet blev et knaldrødt DAC logo, der som en superhelt flyver igennem byen og vil åbne alles øjne for arkitektur. Bogstaverne er overdimensionerede, farveuniverset er vildt og vidtfavnende, og design-implementeringen på print og web bryder med designpolitiets konventioner. Og når DAC står stille, er det ikke et fladt logo, men en 3D-figur, som kalder på interaktion med omverdenen.

Vi er glade og stolte over at have landet vores flyvende identitet. Nu skal den ud og leve. Og ligesom byen er den ikke færdig, men altid i udvikling og altid i bevægelse. Vi håber, at I vil følge den og sammen med os udforske arkitekturbyen.

Velkommen til det nye DAC!