Råjern og råstyrke syder i det sidste jernstøberi på Sjælland
I jernstøberiet i Borup bliver byens rum vakt til live, når Klaus Hyrland støber alt fra bænke til lamper ved 1500 graders varme. Det kræver både fysisk og mentalt overskud, når han vækker Henning Larsens og Nana Ditzels design til live.
Af Anna Skovby Hansen
Røgen rejser sig sammen med hårene på armene, da sluserne til den store ovn glider op, og fire tons flydende jern bobler for øjnene af os. Det er som at kigge ind i et vulkankrater, der åbner sig i værkstedshallen i Borup lidt uden for Køge, hvor jernstøberiet FerroFoss holder til.
»Kom og kig ned,« råber Klaus fra reposet ved ovnen.
Jernet er blevet til noget der ligner flydende magma. Klar til at blive hældt ned i støbeskeen, der hænger og dingler i en hejsekrog foran ovnen.
»Vi plejer at støbe tre til fire gange på en dag, cirka tre gange om ugen,« fortæller Klaus Hyrland, mens han holder øje med, hvornår jernet får den helt rette temperatur.
Klokken har netop rundet 9.30, og temperaturen stiger gradvist, indtil den rammer det helt rigtige smeltepunkt. Han og kollegerne har været her siden klokken 05:00 i morges, hvor de trak i arbejdstøjet – en T-shirt og et par enorme arbejdshandsker, der fungerer som et skjold mod den glødende jernmasse.
"Hvis jeg siger, at jeg er håndformer, er det kun de færreste, der ved, hvad det betyder. Det er et døende håndværk, fordi maskinerne langsomt overtager."
Ovnen bliver drejet 90 grader, og jernet løber i en lind, tung strøm ned i støbeskeen. For en udefrakommende ligner det en scene fra en Star Wars-film. Gnister springer gennem rummet som stjernekastere en nytårsaften, og man kan næsten høre de dystopiske toner fra Imperial March, mens den glødende masse rammer støbeskeen.
Klaus tager et skridt tilbage og tager en puster. Med underarmen tørrer han sveden af panden uden at skulle tage de tykke handsker af.
En enkelt gang har han fået varmt jern i øjet og pådrog sig en øjenskade, fortæller han. Men det lader ham ikke påvirke længere – hverken fysisk eller mentalt.

Foto: Anna Skovby Hansen – Dansk Arkitektur Center (DAC) Klaus Hyrland (f. 1976) er uddannet Håndformer i 1997, som i dag svarer til at være støbetekniker. Uddannet på W. Knudsens metalstøberi i Jægerspris, hvor han startede i 1992. Han har arbejdet på jernstøberiet FerroFoss siden 2013.
Det er tydeligt, at Klaus har arbejdet i støberiet i et årti. Han er ikke bange for materialet og holder af det hårde, fysiske arbejde. Han løfter gerne flere tons på en arbejdsdag.
»Så behøver jeg ikke tage i træningscenteret efter arbejde,« siger han med et smil.
Klaus Hyrland er uddannet håndformer og har arbejdet i over ti år i virksomheden, der leverer byrumsinventar i støbejern. Som håndformer har han specialiseret sig i at fremstille og samle forme til metalstøbning.
»Der er ikke mange, der ved, hvad jeg laver. Hvis jeg siger, at jeg er håndformer, er der kun de færreste, der ved, hvad det betyder. Det er et døende håndværk, fordi maskinerne langsomt overtager,« forklarer han.
Selvom maskiner kan 3D-scanne produkterne og lave perfekte kopier til formene, har Klaus en særlig forståelse for materialet – især når der skal formes speciallavede løsninger, der ikke findes i standardmål.

Historiske støbninger
Om du går en tur i Operaparken i København, sidder på bænkene på Kongens Nytorv, bevæger dig ned ad gågaden i Horsens eller følger stien langs Bølgen i Vejle, så er du med garanti stødt på projekter som Klaus har været med til at støbe. Bænke, afvandingsriste, belysning og blomsterkrukker i støbejern – der står overalt i de danske byrum.
I 2019 fik Klaus Hyrland til opgave at renovere de historiske bænke, der står i en cirkel rundt på Kongens Nytorv. Det var en helt særlig opgave for Klaus, fordi han her fik lov til at bringe sin faglige viden som håndformer i spil.
»Jeg fik de gamle bænke hjem på værkstedet og fik lov til at lave to nye. Det synes jeg var fantastisk sjovt, fordi det var noget meget gammelt, hvor der ikke var en model på forhånd. Der er en masse konturer i bænkene, hvilket gør det sværere at forme,« fortæller Klaus Hyrland.
Bænkene har en særlig historie og helt unikke detaljer, som Klaus har fået lov til at arbejde med, og på den måde har han været med til at bevare et stykke danmarkshistorie tilbage fra 1670, hvor Kongens Nytorv blev anlagt af Christian 5.
»Der ligger meget af det, vi har lavet, rundt i byerne i Danmark, så det kan også være irriterende for folk, hvis jeg hele tiden siger: ‘Se, den har jeg også været med til at lave’,« siger Klaus Hyrland og indrømmer, at han faktisk endnu ikke har været forbi Kongens Nytorv for at se bænkene i deres nye pragt.

Præcisionens mester
Når det flydende jern har fyldt støbeskeen, bliver den hejst over til et samlebånd, hvor formene ligger klar på rad og række. Klaus står på et plateau og styrer støbeskeens hældning. Med tommelfingeren skifter han mellem op- og nedknappen, mens han holder blikket fast rettet mod formene. Den rødglødende masse flyder ned i dem én efter én.
Det er et præcisionsarbejde uden lige: fylder han for meget, løber det over; fylder han for lidt, bliver formen ikke udfyldt.
»Man skal være meget koncentreret, mens man støber. Man står med en meget varm masse, der skal fyldes helt præcist i formene. Der skal være fuldt tempo på. Det er flydende jern, så man skal være koncentreret. Det nytter ikke noget, man står og sover lidt – så hælder man jern ud over det hele,« siger Klaus Hyrland.
Arbejdet med tunge metaller kræver både fysisk og mental råstyrke.
»Det kan godt blive lidt ensformigt at stå og støbe fire-fem timer om dagen, så jeg kan godt lide afvekslingen mellem selve støbearbejdet, formarbejdet og slibearbejdet,« fortæller Klaus Hyrland.
Selve støbearbejdet er gentagelsens kunst uden at miste fokus. Uanset om Klaus fylder form nummer et eller form nummer 500, skal koncentrationen være knivskarp. Og det er hårdt fysisk arbejde. Tidligere gjorde Klaus meget mere ved håndkraft. I sit første job efter læretiden arbejdede Klaus på et støberi, hvor han primært lavede forme til kunstneres skulpturer – en proces, der kræver, at sand hældes i en kasse og stampes kompakt.
»Jeg kan godt lide, at mit arbejde er fysisk krævende. Jeg vil gerne have en kombination, hvor jeg både bliver fysisk udfordret og fagligt udfordret, så jeg kan dygtiggøre mig,« siger Klaus Hyrland.
Bag om jernstøberiet
Christian Wolff Petersen er i dag ejer af virksomhederne GH Form, der laver inventar til byrummet, og FerroFoss som er et jernstøberi, der står for selve støbearbejdet til produkterne som GH Form designer og sælger.
Selve jernstøberiets historie går tilbage til 1859, hvor de fremstillede komfurer og håndtærskeværker til landbruget.
I 1986 overtog Christian Wollf Petersens far, det der dengang hed Holbæk Jernstøberi, men murens fald i 1989 betød økonomisk svære år, og mange jernstøberier måtte dreje nøglen om, fordi konkurrencen fra Østeuropa blev for stor.
I starten af 1990’erne begyndt Christian Wollf Petersen i samarbejde med sin mor Jane Wolff Petersen derfor at satse på designprodukter af høj kvalitet til byrummet, som blev til GH Form.
Tæt samarbejde med designere og arkitekter
Samarbejdet med designere og arkitekter har været afgørende for virksomhedens succes i dag.
Mens der bliver støbt videre i værkstedet, viser Christian Wolff Petersen, der er ejer af GH Form og FerroFoss, rundt i den tilstødende lagerbygning, hvor rækken af færdige produkter står: københavnerbænken, regnvandsriste og specialdesignede løsninger til blandt andet Tivoli, Carlsberg og Danske Bank. Han stryger hånden hen over det rå, brune støbejern, der får sin karakteristiske finish, når det kommer i kontakt med vand.
»Jeg har ikke nogen stærk holdning til, hvordan produkterne skal se ud – det lader jeg hellere eksperterne om. Vi har igennem årene udviklet produkter sammen med blandt andre Arne Jacobsen, Nanna Ditzel og Knud Holcher, bare for at nævne nogle. Jeg tror ikke, man kommer langt kun ved at lave byrumsinventar i støbejern. Der skal også være et godt design bag,« siger Christian Wolff Petersen.
Tilbage i værkstedet står store kasser fyldt med såkaldte lokbrikker – restprodukter fra perforerede stålplader. De smeltes om og får nyt liv – de små brikker, der tidligere var restmaterialer, bliver her til bænke, lamper, skraldespande og krukker, som vi alle kender fra vores lokale byrum.
Samtidig giver den korte transportvej en markant miljøgevinst.
»Hvis vi leverer produkter til et projekt i København, så har vi 40 km til råmaterialet – de her lokbrikker fra Ballerup. De kører 42 km til FerroFoss, hvor vi støber dem, og derefter cirka 55 km tilbage til København som færdigt produkt,« forklarer Christian Wolff Petersen.
De sidste dråber fra støbeskeen bliver tømt, og på den anden side af samlebåndet vælter firkantede fliser med blanke, sølvfarvede ledelinjer til syne – et skridt nærmere at blive en del af det fælles byrum.
Projekter
Nanna Ditzel - City Bænken
Et af Nanna Ditzels bidrag til byrumsinventar er City Bænken, som kombinerer funktionalitet med skulpturel æstetik. I jernstøberiet bliver bænken bragt til live.
Kongens Nytorv - bænke
Klaus Hyrland fik en særlig opgave med at restaurere de detaljerige bænke på Kongens Nytorv. Her ses resultatet af hans støbearbejde, der har genskabt det oprindelige udtryk på ny.
Knud Holscher - ledelinjer
Et velkendt mønster i bybilledet er Knud Holschers design af Pictoform-serien, der et ledelinjesystem - udviklet til at assistere blinde og svagtseende i det offentlige rum. Et produkt som GH Form støber.






