Skolen i Sydhavnen: Med fødderne i vandet

Skole

800
Photo: Torben Eskerod

En af byens nyere folkeskoler ligger som et skib ved vandet, der er integreret i undervisningen. Samtidig kan skolen bruges af beboerne i den nye del af Sydhavnen, hvor mange nye beboere er i gang med at skabe nyt liv.

To år forsinket efter at en kraftig brand udslettede et ellers næsten fuldendt byggeri åbnede en helt særlig folkeskole i Sydhavnen i 2015. Skolen blander sig med byen, og byen blander sig med skolen, og den brede trætrappe fra gavlen og næsten helt ned til vandet er en åben invitation, der er svær at modstå.

Skolen ligger med fødderne direkte i vandet og forbinder sig med havnen som et skib lagt til kaj. Fra vandsiden er skolen åbnet mod landskabet med terrasser i forskellige niveauer med plads til boldspil på taget og leg og læring i bevægelse.

Mod landsiden efterligner Sydhavn Skole byen med en høj, lodret, karrélignende facadestruktur i samspil med omgivelserne. Facaden er skabt så den konstant ændrer karakter alt efter, hvorfra og hvornår på dagen, man oplever den.

Indrettet som en by i byen

Skolens indre formes som en tæt by med huse, værksteder, butikker, gader og pladser. Omkring skolens centrale torv i bygningens indre er de naturvidenskabelige lokaler som biologi-, fysik- og natur og teknik placeret. De traditionelt udadvendte fagområder, som også bruges efter skoletid, findes i stueetagen og sikrer let adgang og liv i bygningen dag og aften. Alle skolens arealer skal kunne bruges både til læring og rekreation. For eksempel sikrer små nyttehaver frisk luft og viden om gulerødder i vide rammer med plads til både stillesiddende og dem med krudt bagi.

Skolens særlige beliggenhed

Med nærheden til vandet har Skolen i Sydhavn ganske oplagt fået en maritim og naturvidenskabelig undervisningsprofil. Eleverne har havkajakker, våddragter, vandkikkerter, fiskestænger og net til rådighed, så kanalen og kajkanten kan bruges som et naturfagslokale i det fri. Det maritime tema har skolens skabere JJW Arkitekter også indarbejdet i udsmykningen af bygningen i samarbejde med kunstneren Peter Holst Henckel. På murene står ord og sætninger, der relaterer sig til havet – også grafisk, som de bølger hen over skolen. De skal være med til at skabe et spil i facaden, så udtrykket skifter afhængigt af vinklen, afstanden, tidspunktet og årstiden, man betragter fra. Det hjælper skolens egen lysavis i tredje sals højde også med til. Den er koblet sammen med skolens egen vejrstation, så softwaren i skærmen altid udvælger, staver og udformer ord, der afspejler skolens vejrlige og tidslige omgivelser her og nu.

Sted

København, Sydhavn

Arkitekt

JJW Arkitekter

Landskabsarkitekt

PK3

Bygherre

Københavns Kommune

Ingeniør

Niras

Opført

2015

Udforsk byen

Hvor godt kender du egentlig København? De skjulte fortællinger og sjove detaljer? Med vores gratis app kan du udforske byen på egen hånd.

Udforsk byen

Hvor godt kender du egentlig København? De skjulte fortællinger og sjove detaljer? Med vores gratis app kan du udforske byen på egen hånd.

Udforsk byen

Hvor godt kender du egentlig København? De skjulte fortællinger og sjove detaljer? Med vores gratis app kan du udforske byen på egen hånd.