Oplev BIGs verden af former og farver – fra Big Bang til livet på Mars

Head of Marketing and Communications
Mia Heil Rasmussen
mhr@dac.dk

Download pressefotos fra udstillingen her.

Den 12. juni åbner Dansk Arkitektur Center (DAC) den hidtil største udstilling af Bjarke Ingels Group (BIG), ’FORMGIVING’. Gennem historiske nedslag vil gæsterne opleve en verden designet af menneskelige kræfter – fra formgivningens begyndelse med Big Bang til nutidens liv og fremtidens muligheder. Sidst men ikke mindst inviterer et LEGO-univers både nysgerrige børn og voksne til at kaste sig ud i formgivningens mysterium og bygge den fremtid, de drømmer om.

Arkitekter arbejder med at formgive verden. De streger, der bliver tegnet i dag, er med til at formgive den fremtid, som vi og kommende generationer skal leve i. Med den magt følger et stort ansvar. En af dem, der formgiver verden mest radikalt i dag, er den danske tegnestue BIG med verdensstjernen Bjarke Ingels i front. Tegnestuen er blevet internationalt kendt på at bryde grænserne for, hvad arkitektur er og kan. De skaber sløjfeformede museer, spiralformede højhuse, skibakker på toppen af forbrændingsanlæg og verdens hurtigste transportmiddel.

Til juni åbner BIG og DAC deres største udstilling nogensinde med titlen FORMGIVING – an architectural future history from BIG Bang to singularity. Udstillingen giver gæster et unikt indblik i hjertet og hjernen bag en af verdens mest fascinerende arkitekter, når Bjarke Ingels og co. præsenterer deres nye designfilosofi, der skal få hele verden til at sige ’formgivning’. Essensen er, at BIG skaber generøs arkitektur, som giver mennesker mulighed for at leve og opleve livet på nye måder.

”BIG er en af vor tids mest succesfulde og innovative arkitektvirksomheder, og manden bag, Bjarke Ingels, er verdensmester i at bryde grænser, skabe nytænkende arkitektur og genopfinde arkitekturens værdi. I DACs nye udstilling får publikum mulighed for at få et unikt kig ind i mesterens eget værksted og blive klogere på den designfilosofi, der er med til at forandre vores verden. Man siger, at det kun er fantasien, der sætter grænser, men Bjarke Ingels’ fantasi er grænseløs,” siger Kent Martinussen, adm. direktør i Dansk Arkitektur Center.

En rejse gennem tid

Udstillingen fortælles i tre kapitler: fra Big Bang op igennem nutiden og helt ud i fremtiden. Det første, udstillingsgæsterne møder, er en kæmpe, rummelig tidslinje, som starter med Big Bang – universets fødsel for 14 mia. år siden. Tidslinjen viser, hvordan formgivning har været en afgørende del af klodens udvikling og fortsat er det. På vejen kan gæsterne træde ind i Guldgalleriet, hvor skaberglade børn og voksne selv kan give form til den verden, de drømmer om at leve i. Omgivet af 25 store BIG-bygninger i LEGO inviterer en kæmpe pool af LEGO-klodser alle til at slippe kreativiteten fri.

Herefter møder gæsten nutiden i en miniatureby af nye spændende arkitekturværker i form af banebrydende bygninger og byplaner – endda med verdenspremiere på helt nye værker. Afslutningsvist byder udstillingen på en tidsrejse ud i fremtiden. Her kan man blandt andet få et nærmere kig ind i fremtidens byggeteknikker med robotter, AI og 3D-print samt bud på, hvordan vi i fremtiden kan bo på Mars.

Det danske ord formgivning’ betyder helt bogstaveligt: At give form til det, som endnu ikke har form. Med andre ord: At give form til fremtiden. Og mere konkret: At give form til den verden, som vi godt kunne tænke os at leve i – i fremtiden. Med The Big Bang som startskud, tager vi DACs besøgende på en tidsrejse i, hvordan verden omkring os har taget form – og er blevet givet form – fra fortiden til nutiden. De 71 projekter på DAC giver et glimt af vores fremtid fem, ti og halvtreds år frem. I stedet for at forsøge at forudsige fremtiden har vi som mennesker muligheden for at forme vores fremtid.

Hver gang vi tegner et projekt, kan vi som formgivere give en gave til fremtiden – og derved sørge for at verden får noget som den ellers ikke ville have haft, og som den heller ikke havde bedt om. Ved at give en gave til fremtiden forvandles hvert første spadestik til et konkret skridt mod en verden, som er mere som vores drømme: En Pragmatisk Utopi,” Siger Bjarke Ingels, Founding Partner and Creative Director, BIG

I fremtidens byudvikling har vi brug for arkitekter, der kan gå uventede veje. Bjarke Ingels vender store, globale udfordringer til uendelige muligheder. Han er et dansk verdensfænomen, der får bæredygtig byudvikling til at ske med overskud, kreativitet og fantasi. BIG viser os, at arkitektur kan være uhøjtidelig og i øjenhøjde. I Realdania er vi rigtig glade for at støtte denne udstilling, som gennem både leg og læring demonstrerer, at arkitektur skaber rammer for vores liv og dermed har betydning for alle,” siger Jesper Nygård, adm. direktør i Realdania.

Udstillingen kan opleves i Dansk Arkitektur Center fra den 12. juni 2019.

Fakta

Udstillingen vises i Dansk Arkitektur Center i BLOX, Bryghuspladsen 10, 1473 København K.
Entré voksne 110 kr., studerende 85 kr., alle under 26 år er gratis.

FORMGIVING

An architectural future history from BIG Bang to singularity
12. juni 2019 – 5. januar 2020

Mærk historiens vingesus, når den danske tegnestue BIG – Bjarke Ingels Group inviterer på en rejse i formgivning fra Big Bang til fremtiden på Mars. Følg en kæmpe tidslinje gennem DAC og få et unikt kig ind i maskinrummet på den verdenskendte tegnestue, der er kendt for at bryde grænserne for, hvad arkitektur er og kan tilbyde, når Bjarke Ingels deler sin nye designfilosofi, som skal få hele verden til at sige ’formgivning’. Gå på opdagelse i en miniatureby af nye, spændende projekter fra hele verden, og gør arkitekterne kunsten efter i Guldgalleriet, som byder på en kæmpe pool af LEGO, hvor store og små kan sætte fantasien fri og bygge den verden, de drømmer om at leve i.

Kreditering

Udstillingen ’FORMGIVING – an architectural future history from BIG Bang to singularity’ er kurateret af BIG – Bjarke Ingels Group i samarbejde med Dansk Arkitektur Center. Udstillingen er støttet af Realdania, Industriens Fond, Beckett-Fonden og Ole Kirk’s Fond.