Dansk Arkitektur Center åbner i BLOX

Den 7. maj åbner Dansk Arkitektur Center (DAC) dørene til Danmarks nye arkitekturcenter i den fantastiske BLOX bygning på Københavns havnefront. Her byder DAC danskerne indenfor med en ambitiøs åbningsudstilling om dét, vi alle er eksperter i; vores egen bolig, vores hjem. Oplev Olafur Eliassons smukke kunstværk Multiple Shadow House, tag med på en spændende rejse gennem boligens moderne historie og gå på opdagelse i alle de tendenser, der netop nu former boligen i fremtiden.

Dansk Arkitektur Center (DAC) åbner i maj i BLOX, Københavns nye ikoniske bygning på havnefronten, finansieret af Realdania. BLOX er tegnet af den verdenskendte hollandske arkitektvirksomhed OMA ved Ellen Van Loon. Bygningen er formgivet særligt til Dansk Arkitektur Center, der ligger i bygningens midte med smukke store udstillingsrum, auditorium, konference- og undervisningsfaciliteter samt café på taget med store udsigtsterrasser mod havnen og Slotsholmen. Den 7. maj åbner Dansk Arkitektur Center med udstillingen Welcome Home. Dagen før, den 6. maj, er hele Danmark inviteret med til et brag af en folkefest, når BLOX slår dørene op byder på rundtur i bygningen og aktiviteter for hele familien på pladserne uden for og i hele Kulturkvarteret rundt om BLOX.

“Dansk Arkitektur Center har gennem Realdanias store gave til København og hele Danmark fået en fantastisk mulighed for at flytte ind i en spændende og overraskende bygning midt i hovedstaden, som er designet som en arkitekturoplevelse i sig selv. Vi får mulighed for at invitere endnu flere mennesker ind i arkitekturens fantastiske og fascinerende verden. Vores ambition er, at såvel danskere som internationale turister efter et besøg i DAC får appetit på at gå ud og opleve arkitekturen, der hvor den er bedst, nemlig i 1:1 ude i byen. DAC vil være en must see-destination for arkitektur- og designinteresserede lokale og gæster på besøg i København,” siger Kent Martinussen, administrerende direktør i Dansk Arkitektur Center.

Flytningen fra de nuværende rammer på Gammel Dok er mulig på grund af Realdanias kæmpe investering i BLOX, som bliver hele Danmarks samlingspunkt for arkitektur, design og nye ideer. BLOX kommer foruden DAC også til at huse blandt andet BLOXHUB, et tværfagligt innovationsmiljø for bæredygtig udvikling, en restaurant, DACs café, boliger, et fitnesscenter, en ny legeplads og spændende nye pladser udenom, som kommer til at byde på kulturelle aktiviteter året rundt.

BLOX er meget mere, end en bygning. Den er bygget til både det gode hverdagsliv og til de store tanker om arkitektur og byudvikling. DAC og BLOXHUB i forening har potentiale til at sætte international dagsorden med fokus på ny arkitektur, byudvikling og nye bæredygtige løsninger til fremtidens byer. Vi ønsker med disse enestående rammer til arkitekturformidling at skabe muligheden for, at DAC udvikler sig fra et af Europas bedste arkitekturcentre til et af verdens bedste,” siger administrerende direktør i Realdania, Jesper Nygård.

Foto af: Rasmus Hjortshøj, COAST Studio & BLOX

En by i byen tegnet af OMA

BLOX er OMA og arkitekt og partner Ellen van Loons første projekt i Danmark. BLOX er tegnet og opført som en by i byen, et levende hus som en aktiv del af byens puls. BLOX forbinder byen og havnen ved at skabe nye ruter gennem byen og liv på et tidligere ellers dødt sted langs havnen.

“I stedet for at placere forskellige funktioner i bygningen på en traditionel måde, placerede vi Dansk Arkitektur Center i centrum af bygningen, omgivet af og indlejret midt i det, som DAC beskæftiger sig med: boliger, kontorer og infrastruktur. Den urbane rute leder direkte ind i hjertet af bygningen og skaber en bred vifte af interaktioner mellem forskellige programdele og bymiljøet,” siger Ellen van Loon.

Åbningsudstillingen Welcome Home

Arkitekter tegner huse. Mennesker skaber hjem. Derfor er arkitekturen intet sted så nærværende og afgørende, som i de bygninger, der danner rammen om det levede liv. Hvor, hvordan og med hvem, man bor, betyder uendeligt meget for livskvaliteten. Netop derfor er hjemmet rammen for den første udstilling i Dansk Arkitektur Centers nye hjem i BLOX. Welcome Home er en opdagelsesrejse i danskernes boliger ned gennem historien og de store bølger, som fx industrialiseringen og globaliseringen, der har formet måden vi bor på, over aktuelle problemstillinger som demografi og familieformer i opbrud, der fører til mere fleksible boliger til kunstneriske og teknologiske bud på, hvordan vi omprogrammerer 1960’ernes store boligbyggerier, så de bliver til fremtidens attraktive boliger.

“Fremtidens bolig er allerede bygget. Kigger vi 25-30 år ind i fremtiden, er langt størstedelen af de boliger, danskerne kommer til at bo i, allerede bygget. Derfor er det interessant at spørge, hvordan vi kan opgradere den eksisterende boligmasse, så den lever op til nye krav om bæredygtighed og kan imødekomme nye familiestrukturer og drømme? Det og meget mere vil vi rigtig gerne debattere med danskerne, for når vi borgere involverer og engagerer os, bliver boligerne og byerne endnu bedre at bo i,”siger Tanya Lindkvist, programchef for LIFE i DAC

Welcome Home åbner den 7. maj og løber frem til den 23. september.

Olafur Eliasson fortolker følelsen af hjem

Det første element, besøgende kommer til at møde i udstillingen, er en interaktiv installation af den verdensberømte dansk-islandske kunstner Olafur Eliasson. Værket Multiple Shadow House er stort som et hus og fylder hele det ene galleri. Her skaber gæsterne selv kunstværket igennem en sensorisk oplevelse af, hvordan de fysiske rammer bliver påvirket af adfærd, bevægelser og interaktion. Præcis som et hus bliver til et hjem, når det fyldes med liv.

“Vi har inviteret Olafur Eliasson til at lave dette værk her, fordi det skaber en direkte oplevelse af, hvad der sker, når vi træder ind i et rum og møder hinanden. Vi tror på, at det vil være en rigtig fin måde at stemme sindet på alle vores gæster til at gå ind i debatten og diskussionen af, hvad et hjem er og kan være,” siger Kent Martinussen

Sommerens program

Fra åbningen i maj og sommeren igennem kommer DAC til at byde både store og små, professionelle og almindelige mennesker indenfor til et stort program bestående af workshops, debatter, tours etc., som alt sammen udspringer af og drejer sig om, hvordan man bor bedre sammen i fremtiden. Programmet foregår både inde i DAC, ude på pladserne foran BLOX og rundt omkring i København og Danmark. Følg med i programmet på dac.dk.

Akkreditering til åbningen

Lørdag den 5. maj inviterer Dansk Arkitektur Center indenfor til VIP åbning for pressen, interessenter og venner af huset, særomvisning i udstillingen Welcome Home, inspirerende talks med blandt andet Olafur Eliasson, debatter, workshops og fest fra kl. 13-22.

Kom og oplev BLOX som en af de første, når huset bobler af liv, foredrag, debatter, workshops og fest. Mød Olafur Eliasson til en snak om hans kunstværk i Welcome Home udstillingen eller deltag i debatten om urbanisering, design og innovation sammen med Bruce Katz og andre spændende keynote-talere.

Send en mail til Rikke på rbr@dac.dk med navn og medie, hvis du ønsker at blive akkrediteret til åbningen af DAC i BLOX den 5. maj. Der er et begrænset antal pladser.

Søndag den 6. maj er hele Danmark inviteret med til et brag af en folkefest kl. 12-20, når BLOX slår dørene op byder på rundtur i bygningen og aktiviteter for hele familien på pladserne uden for og i hele Kulturkvarteret rundt om BLOX.

Mandag den 7. maj åbner Dansk Arkitektur Center og udstillingen Welcome Home officielt.

Pressekontakt

Hvis du ønsker yderligere information om DAC i BLOX eller Welcome Home, er du velkommen til at kontakte: Presseansvarlig i DAC Rikke Brams +45 3047 3019 rbr@dac.dk

Welcome Home

Udstillingen er åben fra 7. maj til og med 23. september 2018. Welcome Home handler om dét, vi alle er eksperter i; vores bolig. Udstillingen er et kalejdoskop af forskellige vinkler på danskernes bolig og boligdrømme – fra de historiske nybrud, der har formet måden, vi bor på, over aktuelle problemstillinger, der stiller spørgsmål ved, hvordan vi bor i dag, til kunstneriske og teknologiske bud på, hvordan vi kan bo i fremtiden.

Foto af: Rasmus Hjortshøj, COAST Studio & BLOX

DAC i BLOX

Dansk Arkitektur Center (DAC) er Danmarks mødested for arkitektur, design og bykultur. Her er børn og voksne, lokale og turister, arkitekturnørder og nysgerrige nybegyndere inviteret til tankevækkende videnoplevelser og friske perspektiver på arkitekturens evne til at skabe bedre leveforhold for de mange. Dansk Arkitektur Center ligger i BLOX, en arkitektonisk perle designet af den verdenskendte hollandske tegnestue OMA, på havnefronten i centrum af København og byder på udstillinger i verdensklasse, ture, events, designshop og café samt konferencefaciliteter og undervisning. Dansk Arkitektur Center Bryghuspladsen 10 1473 København K T: 45 3257 1930 W: www.dac.dk Åbningstider fra 7. maj: Alle dage 10-18, torsdag 10-21 Entre: 110 kr. Børn gratis. Læs mere om det nye DAC i BLOX og BLOX

Kreditering

Welcome Home – udstilling, publikation, eventprogram og kampagne – er udviklet af Dansk Arkitektur Center i partnerskab med Realdania og Bolius med Realdania som hovedsponsor. Welcome Home er realiseret med støtte og bidrag fra GI – Grundejernes Investeringsfond, Augustinusfonden, AirBnB, Knud Højgaards Fond, Brand Factory, Montana, MT Højgaard, Gyproc, Danmarks Statistik, Republic of Fritz Hansen, BL – Danmarks Almene Boliger, Boligøkonomisk Videncenter, SBI – Statens Byggeforskningsinstitut, Bevica Legatfond og KADK – Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering.