Æstetik udfordrer rationalitet i Venedig
Statistik, lovgivning og rationelle argumenter udfordres af sommerfugle, poesi og snavs, når den danske pavillon på arkitekturbiennalen i Venedig slår dørene op for publikum fredag den 7. juni. Pavillonen udfordrer den dominerende rationalistiske tilgang til arkitektur ved at genintroducere æstetikkens glemte potentiale for at skabe positive forandringer i samfundet.
“Alt for længe har vi kun fokuseret på det rationelle, når vi har skullet argumentere for, hvordan vores fremtid skal se ud. Vi har ikke forstået, at det æstetiske er komplementært til det rationelle. Det betyder, at vi må finde et helt nyt sprog for at tale om det æstetiskes værdi. Et sprog hvor den sanselige herlighedsværdi af et træ er ligeså vigtig som træets nytteværdi mht. at opsuge regnvand, indoptage CO2 og få vores huspriser til at stige. Jeg siger ikke, at det kun er det æstetiske, der tæller. Men der skal være balance mellem det rationelle og det æstetiske”,siger Stig L. Andersson.
Fra 7. juni til 23. november 2014
Statistik, lovgivning og rationelle argumenter udfordres af sommerfugle, poesi og snavs, når den danske pavillon på arkitekturbiennalen i Venedig slår dørene op for publikum fredag den 7. juni. Pavillonen udfordrer den dominerende rationalistiske tilgang til arkitektur ved at genintroducere æstetikkens glemte potentiale for at skabe positive forandringer i samfundet.
Den danske landskabsarkitekt og kurator på pavillonen, Stig. L. Andersson, argumenterer med sin udstillingEmpowerment of Aestheticsfor, at den æstetiske tilgang og den glemte modernitet, som den repræsenterer, er essentielle for vores fælles vej ind i en bæredygtig fremtid.
Sommerfugle udfordrer loven
I den danske pavillon bliver publikum inviteret til at bruge sanserne, undre sig, være nysgerrige og reflektere. Publikum mødes af lugten af affald, de kan læse Niels Bohr’s brev til Einstein, høre poesi læst op, se en sommerfugl og dyppe tæerne i en bunke grannåle. De bløde og følsomme elementer udfordrer paragrafferne i Danmarks planlægningslovgivning, der også vises i pavillonen.
Udstillingen,Empowerment of Aesthetics, er en refleksion over grundlaget for det moderne danske samfund, som det voksede frem i midten af det 19. århundrede. Det var en kortvarig tidslomme efter romantikkens kollaps, men før den lovpriste danske velfærdsstat rullede sig helt ud. En periode med en poetisk interaktion mellem arkitektur, litteratur, kunst og videnskab, som frigjorde en energi og tro på et dynamisk samfund, der var hidtil uset.
Debat om fremtidens Danmark
Den danske pavillon kigger således både tilbage og frem i tid. Pavillonen er en del af et større projekt,DK2050,som sætter Danmarks fremtid til debat. I DK2050 udvikles scenarier for udviklingen af fremtidens danske byer og regioner. Projektet stiller spørgsmål som: Hvordan lever vi i Danmark i 2050? Hvilke udfordringer og dilemmaer bliver vi konfronteret med undervejs? Hvordan kan byerne, politikerne og den enkelte borger spille en aktiv rolle og påvirke beslutningerne på vores fælles vej mod en bæredygtig fremtid?
“Vi er nødt til at se fremtiden i øjnene og tage fat i de svære dilemmaer. DK2050 er et unikt samarbejde mellem offentlige og private aktører, mellem fonde, kommuner, regioner og borgerne ude i Danmark. Sammen udvikler og drøfter projektets parter de dilemmaer, vi står overfor, når det handler om klimaforandringerne og den nødvendige grønne omstilling, vi skal igennem som samfund”,sigerKent Martinussen, kommissær for det danske biennale-bidrag og adm. direktør på Dansk Arkitektur Center.
Vær med til den officielle åbning
Pressen inviteres til den officielle åbning af den danske pavillon: FREDAG DEN 6. JUNI kl. 12.30 i Giardini di Castello, Venedig. Mød kulturminister Marianne Jelved, Kent Martinussen, kommissær og adm. direktør for Dansk Arkitektur Center, og Stig L. Andersson, landskabsarkitekt, professor og kurator for Empowerment of Aesthetics.
Journalister er også velkomne til at deltage i foredrag og debat: Cities and City regions in 2050. FREDAG DEN 6. JUNI kl. 11 i den danske pavillon.
Sponsorer og bidragydere
Det danske bidrag til den 14. internationale arkitekturudstilling – Biennalen i Venedig – er støttet af: Kulturministeriet, Realdania og Statens kunstfond.
Kataloget er støttet af: Dreyers fond og Danmarks Nationalbanks Jubilæumsfond af 1968.
Andre bidragydere:OSRAM, SpektraLED, New Mat, alluVial International, Egen Vinding & Datter, Bark House, Sibelco Denmark, Niels Bohr Archive, Museum Jorn, Mariebjerg Kirkegård, Thorvaldsens Museum, Den Hirschsprungske Samling, KØS, Carsten Hoff, iGuzzini, Lokalhistorisk Arkiv i Gentofte og G.N. Brandts Haves Venner.