Dansk Arkitektur Center henter stærk profil til udstillingsteamet

Presseansvarlig Johanne Troelsgaard Toft
jott@dac.dk
+45 6142 1927

Dansk Arkitektur Center har ansat Pernille Stockmarr som Senior kurator. Hun kommer fra en stilling som museumsinspektør og forskningsansvarlig ved Designmuseum Danmark, hvor hun har været siden 2017. Pernille starter den 1. februar 2024.

I sin nye rolle i Dansk Arkitektur Center skal Pernille Stockmarr udvikle udstillinger og engagerende oplevelser i samarbejde med resten af udstillingsteamet og på tværs af organisationen. Og med ambitionen om at fastholde et rekordstort besøgstal i 2023 på 285.000 besøg er udstillingerne strategisk vigtige. Som en del af DACs formidlingsaktiviteter om arkitektur, design og byudvikling er udstillingerne i høj grad med til at drive besøg fra forskellige målgrupper og løfte opgaven som nationalt arkitektur center.

Head of program Kasper Riisholt udtaler om valget af Pernille:

”Jeg glæder mig meget til at inkludere Pernille Stockmarr i udstillingsarbejdet som Senior kurator på DAC (Dansk Arkitektur Center). Pernille er en stærk profil, der kombinerer en teoretisk indsigt med en spændende udstillingspraksis, der kaster lys på vores samtid. Hun kommer til at indgå i et ambitiøst team af kuratorer og udstillingsarkitekter og hendes faglige vinkel vil i det hele taget komme hele DAC til gode”

Dansk Arkitektur Centers nye Senior Kurator Pernille Stockmarr fortæller om sit jobskifte:

”Stillingen som senior kurator på Dansk Arkitektur Center giver mig en enestående mulighed, jeg ikke har kunnet afslå. En mulighed for at kombinere min faglighed og erfaring fra Det Kongelige Akademi og Designmuseum Danmark med det jeg brænder allermest for; at formidle viden og udvikle visionære udstillinger og oplevelser om arkitektur og designs betydning. For det er afgørende for vores alles liv og med de store globale udfordringer vi står i nu – også for hvilken fremtid vi gerne vil have. Det er netop det Dansk Arkitektur Center står for og det er derfor en ære, at få lov at blive en del af det og bidrage til denne udvikling”.

På Designmuseum Denmark har Pernille Stockmarr udviklet flere udstillinger om det nutidige og fremtidige og har været en aktiv del af museets udadvendte aktiviteter i tæt samspil med branchen.

Pernille Stockmarr har i en lang årrække undervist i design og arkitektur, først som ekstern lektor på Københavns Universitet, og derefter som adjunkt ved Det Kongelige Akademi. Pernille Stockmarr har skrevet en ph.d.-afhandling om design og æstetik på Kunstakademiets Arkitektskole i 2014 og er desuden forfatter til en række artikler, tekster og bøger om design. I 2023 blev hun medlem af bestyrelsen i Det Kongelige Akademi,