Fremtiden kalder Jorden

Presseansvarlig Johanne Troelsgaard Toft
jott@dac.dk
+45 6142 1927

Vores planet er plaget, men menneskets rovdrift på naturen fortsætter. Open Platform Arkitekter mener, at en løsning på klimakrisen kræver mere end omstilling til vegetarkost og løbehjul. I Salen i Dansk Arkitektur Center kan man frem til den 1. september 2022 opleve deres udstilling Naturens Parti, der tager os med på en rejse ud i et bæredygtigt fremtidsunivers, og som kan ses som et wake-up call i forhold til vores verdensopfattelse og natursyn.

Udstillingen består af fire storkollager og fire lydværker med indtalte fortællinger og musik af lydkunstner Villads Klint. Indledningsvis til udstillingen spørger en af arkitekterne, hvordan vi kan løse verdens problemer uden vold. Svaret får han af en hologramversion af den amerikanske arkitekt og futurist Richard Buckminster Fuller (1895-1983), som forklarer, at vi må sammenkoble hele verden gennem et globalt energinet.

Open Platforms vision tager tråden op. Her løser menneske og natur i fællesskab udfordringerne. Udover et verdensomspændende netværk, der sikrer fair fordeling af verdens ressourcer på naturens præmisser, hersker en overordnet verdenslov, der garanterer naturen mindst 92.5% af klodens landoverflade.

”Der er selvfølgelig den her dobbeltbetydning i titlen Naturens Parti. Er vi på naturens side eller er det et politisk parti? Men for os er arkitektur, politik og kunst en hellig treenighed, som man ikke kan skille ad. Og når vi løser arkitektopgaver til hverdag, er det lige så vigtigt at vi tænker i helheder. Det adskiller arkitektur fra byggeri.” udtaler Niels Lund Petersen, partner i Open Platform.

Naturens Parti – en kærlighedserklæring til Jorden

Naturens Parti er én stor kærlighedserklæring til Jorden. Som den lille dreng i H.C. Andersen-eventyret ’Kejserens Nye Klæder’ er værkerne en kommentar til dagens arkitektur og udvikling. De store mainstreamvisioner om at flytte til andre planeter handler i deres øjne mere om at flygte fra problemerne.

”Verdens politiske grænser har meget lidt til fælles med Jordens naturlige økosystemer. Fuller beskrev verdens nationalstater som ”blodpropper”, der forhindrer cirkulation og genanvendelse – et aspekt, der på det sidste er blevet skræmmende aktuelt.” siger arkitekt og partner Skafte Aymo-Boot.

En anden af Open Platforms partnere Jennifer Dahm Petersen tilføjer: ”Da vi startede projektet, var det for at påvirke beskuerens natursyn. Men undervejs er det blevet lysende klart, at hvis vi skal afværge en klimakatastrofe, skal vi ikke kun ændre menneskets syn på naturen, men snarere menneskets syn på sig selv”.

Udstillingen er for mennesker i alle aldre, og børn kan gå på opdagelse i de dragende billeder for at finde dyr, der gemmer sig i naturkollagen eller genkende planeterne i vores solsystem i den fem meter lange rumkollage. Podcasteventyrerne på engelsk og ambientmusikken tiltrækker større børn og unge.

Udstillingen løber fra d. 10. marts – 1. september 2022 i ”Salen” på Dansk Arkitektur Center.

Udstillingen er skabt i samarbejde mellem Open Platform Arkitekter og Dansk Arkitektur Center. Lyden til fremtidsfortællingerne er designet af Villads Klint.

Udstillingen er støttet af den filantropiske forening RealdaniaStatens Kunstfond, Danmarks Nationalbanks JubilæumsfondHAY og CLT Danmark.

Om Dansk Arkitektur Center

Dansk Arkitektur Center er en international kulturattraktion, der skaber engagerende oplevelser og debat om arkitektur og design. Her kan du opleve udstillinger, ture, events, shoppe design-produkter og nyde den spektakulære udsigt over byen fra caféens store tagterrasser.

Det finansielle grundlag er et offentligt-privat partnerskab mellem foreningen Realdania og staten repræsenteret ved  Erhvervsministeriet, Kulturministeriet og Indenrigsog Boligministeriet.

Om Open Platform

Open Platform er en dansk arkitektpraksis med base i København. De udvikler bygninger, rum og idéer, som udspringer af krydsfeltet mellem arkitektur, politik og kunst.

www.open-platform.dk