Kvinder skaber rum: En hyldest til arkitekturens kvinder

Presseansvarlig Johanne Troelsgaard Toft
jott@dac.dk
+45 6142 1927

Hvem er de oversete kvinder i dansk arkitektur? Fra den 13. maj vises Dansk Arkitektur Centers kommende store udstilling ‘Kvinder skaber rum’, der hylder kvinders bidrag til arkitekturen. Hvordan står det til i arkitektbranchen anno 2022? Kan internationale stjernearkitekter som Tatiana Bilbao mfl. inspirere os til at skabe rum, der højner vores livskvalitet? Og hvilke håb og fremtidsdrømme har de yngre arkitekter?

Historisk set har kvinder været sværere at få øje på i arkitekturen end mændene. De har ikke i samme grad som deres mandlige kolleger lagt navn til store, spektakulære projekter, eller tegnet vores rådhuse, banker og kirker. Ikke desto mindre har kvinder også begået arkitektoniske landvindinger, som har haft stor samfundsmæssig betydning, og som præger vores hverdag i dag.

’Kvinder skaber rum’ er en udstilling, der viser kvinder i arkitekturen på tværs af tid, alder og geografi. Gå på opdagelse i den danske arkitekturhistorie og (gen)opdag projekter skabt af både danske arkitekter som Hanne Kjærholm, Karen Clemmesen, Lene Tranberg, Dorthe Mandrup m.fl. og spektakulære installationer fra internationale tegnestuer såsom Tatiana Bilbao Estudio, Helen & Hard og Ensamble Studio.

Ufortalte historier

Udstillingen sætter blandt andet lys på nogle af de kvinder, som op igennem historien har været med til at tegne Danmark fra 1920ere til 1970erne. Hvilke muligheder havde kvinderne dengang? Og hvilke spor har de sat?

Udstillingens historiske del, Arkivet, er skabt i samarbejde med forskere fra Københavns Universitet. Her hyldes de ufortalte historier og oversete bedrifter af kvinder i arkitekturen. Vi møder bl.a. arkitekterne Ragna Grubb, Karen Hvistendahl og Ingeborg Schmidt, der som nogle af de første talte for, at børn skulle have egne værelser, og køkkenarkitekt Ulla Tafdrup, der åbnede køkkenet mod opholdsstuen, og dermed banede vejen for køkkenalrummet.

Gennem dem får vi også øje på, at der er mange måder at være arkitekt på. Den mangfoldighed og de tværfaglige samarbejder, som udstillingen peger på, er med til at give et nyt og udvidet billede af, hvad arkitekter er, og hvordan de bidrager. På udstillingen kan man opleve kortfilmen ”På sporet af de glemte arkitekter” – og når udstillingen åbnes, lanceres også podcastserien ”De Glemte Arkitekter”.

Den filantropiske forening Realdania har støttet både udstillingen på Dansk Arkitektur Center og forskningsprojektet Kvinder i Dansk Arkitektur 1925-1975.

Kvinder, der tegner Danmark i dag

Udstillingen giver desuden ordet til en række nutidige arkitekter og spørger dem, hvordan oplever de det at være arkitekt i dagens Danmark. Bør køn og ligestilling i branchen stadig være på tapetet anno 2022? Eller er vi for længst videre?

Mød markante kvinder, som Dorthe Mandrup, Lene Tranberg, Lene Dammand Lund og Thea Christine Høeg og Cristina Gimenez fra ‘Sexism in Architecture’ mfl., der arbejder inden for et bredt felt fra byggeri og landskabsarkitektur til byplanlægning og undervisning.

De har vidt forskellige holdninger til ligestillingsdebatten. Nogle af dem har aldrig skænket det en tanke, at vilkårene skulle være anderledes for kvinder end for mænd. De ønsker ikke at blive betragtet som kvindelige arkitekter, men blot som arkitekter. Andre mener, det er nødvendigt at fokusere på køn. De markerer sig i kønsdebatten og kræver ligestilling.

’Eget værelse’

Udstillingen trækker tråde til den engelske forfatter og feminist Virginia Woolfs hovedværk ’Eget værelse’ fra 1929, hvor hun slår fast, at hvis kvinder skal kunne skabe noget af betydning, må de være økonomisk uafhængige. De må have deres ”eget værelse” i konkret og overført betydning.

Oplev tre af tidens største internationale, kvindelige arkitekter give deres bud på, hvad temaet ”Eget værelse” betyder for dem, når vi overlader gulvet til Tatiana Bilbao fra Mexico, Siv Helene Stangeland fra Norge og Débora Mesa fra Spanien med deres arkitektoniske installationer; ’A Room, You and Us’, ’Body & Mind Spa’ og ’The Room’.

Fremtidsdrømme

Hvordan oplever de helt unge kvinder det at være arkitekt? Er de optaget af ligestilling og kønskamp, eller er der andre ting på tapetet? I udstillingen møder vi fire unge arkitekter, der arbejder inden for spektret byrum, design, bygninger og grøn omstilling. Fælles for dem er, at de tror på, at arkitektur – hvis den udformes rigtigt – kan fremme inklusion, diversitet og tryghed i det fysiske miljø.

Mere om de tre værker i ’Eget værelse’

Den bagvedliggende filosofi i ’A Room, You and Us’ af Tatiana Bilbao Estudio handler om, at vi, for at kunne indgå i et fællesskab med andre, er nødt til at have forskellige grader af private rum, hvor vi kan trække os tilbage, hvile, skabe eller bare være os selv.

Den norske arkitekt Siv Helene Stangeland fra Helen & Hard arbejder i sin installation med nærvær og rum til fordybelse. Tegnestuen udstiller en prototype af deres projekt ’Body & Mind Spa’, som er udviklet i samarbejde med den verdenskendte serbiske kunstner Marina Abramović.

Spanske Ensamble Studio har skabt et rum, der afspejler den kreative og intellektuelle frihed i designprocessen I tegnestuens vanlige stil er ’The Room’ et eksperiment. Det er ikke et rum i traditionel forstand. Det overskrider arkitekturens grænser for at omfavne kunst og fremme videnskaben om materialer.

Find mere information om de tre værker i pressekit dropboxen her.

Udstillingen ’Kvinder skaber rum’ løber fra 13. maj til 23. oktober 2022 i Dansk Arkitektur Center.

Tak

Udstillingen er udviklet af Dansk Arkitektur Center.

ARKIVET er udviklet i samarbejde med forskningsprojektet Kvinder i dansk arkitektur 1925-75, hvor Jannie Bendsen, Svava Riesto, Henriette Steiner og Liv Løvetand Rahbek har bidraget med forskningsbaseret viden og kuratorisk sparring.

Udstillingen er støttet af den filantropiske forening RealdaniaAugustinus FondenWilliam Demant FondenKvindernes Bygnings Fondden norske ambassade og den spanske ambassade

Tak til

Også tak til

Asal Mohtashami
Cristina Gimenez
Dorte Mandrup
Esther Urioste
Lene Dammand Lund
Livia Urban Swart Haaland
Lundgaard og Tranberg
Mette Tony, Praksis
Rosa Lund, STED
Sofie Lund Michaelsen
Tina Saaby
Thea Cristine Høeg

Billetsamarbejde med ARKEN

I forbindelse med udstillingen har Dansk Arkitektur Center indgået et billetsamarbejde med ARKEN, der lige nu viser udstillingen ’Kvinder i opbrud’. Besøgende kan opleve begge udstillinger med 30 % rabat på den ene udstilling.

Har man løst billet til Dansk Arkitektur Center, opnås 30 % rabat på entreprisen til ARKEN – og vice versa. Tilbuddet gælder fra 13. maj til 14. august 2022.