Nu åbner Bo bedre bæredygtigt

Presseansvarlig Johanne Troelsgaard Toft
jott@dac.dk
+45 6142 1927

Kan en familie på fire bo på 37m2? Ny udstilling sætter spørgsmålstegn ved definitionen af den gode bolig

Gå på opdagelse i minihuset, duft til planterne i drivhuset, og tag plads ved langbordet. Fra den 20. november inviterer Dansk Arkitektur Center alle inden for i den nye udstilling Bo bedre bæredygtigt, hvor tegnestuen Vandkunsten viser os, hvordan vi kan bo bedre og mere bæredygtigt i fremtiden.

Udstillingen stiller nogle af arkitekturens mest aktuelle spørgsmål: Kan vi indrette os mere bæredygtigt, uden at miste livskvalitet? Kan arkitekturen skabe nye fællesskaber i en verden i forandring? Og kan arkitekturen påvirke os til at bo bedre?

Udstillingen, der er udviklet i samarbejde med Vandkunsten og Utzon Center i Aalborg kan netop nu opleves i Dansk Arkitektur Center. Udstillingen vises i perioden 20. november 2021 til 18. april 2022.

Udstillingen udfordrer vanetænkningen i en sanselig og kropslig oplevelse, der viser, hvordan vi kan bo bedre bæredygtigt. Den giver gæsten en oplevelse af, at man selv kan gøre noget for at skabe en mere bæredygtig fremtid, og at det nytter at gøre noget. Som besøgende får man konkrete forslag til, hvad man selv kan gøre derhjemme, f.eks. for at skabe bedre vilkår for biodiversiteten i ens nærområde.

I en tid hvor bæredygtighed og klimabevidsthed er på dagsordenen overalt, er tegnestuen Vandkunstens værdier og arbejde med at skabe bedre og mere bæredygtig arkitektur mere aktuelle end nogensinde. Med tegnestuens manifest for fremtidens bedre bolig opfordrer den os alle til at tage stilling til den måde, vi bebor kloden på:

”Lad os bo mindre og bedre!
Lad os dele mere!
Lad naturen flytte ind!
Lad os gøre det selv, sammen!
Lad det være og se skønheden!”
– Manifest fra tegnestuen Vandkunsten

Bo bedre bæredygtigt inviterer besøgende til at opleve tegnestuens visioner på egen krop, når manifestet virkeliggøres som et bofællesskab i størrelsesforholdet én til én. Her kan man opleve en familiebolig på bare 37 kvadratmeter med tilhørende drivhus, fælleshus og legeplads.

”Arkitekter har i hele den modernistiske periode dyrket abstraktion, coolness og ikoneffekter. Ofte i modstrid med kroppens behov for sanselige oplevelser og formgivning, der er aflæselig og meningsgivende for brugerne. Vi vil gerne give hygge og velvære en større plads i moderne arkitektur og byplanlægning. Med kompakt boligarkitektur i klimavenlige materialer vil vi inspirere til en mindre grådig og mere nænsom bygningskultur,” fortæller Søren Nielsen, Arkitekt MAA, partner i tegnestuen Vandkunsten.

Hvordan er arkitektur rammesættende for at skabe gode fællesskaber? I udstillingens fælleshus møder man beboere fra tre forskellige byggerier, Jystrup Savværk, BBB Kvistgård og Tinggården, der fortæller om fællesskabet og om deres oplevelse af at bo med og i Vandkunstens byggeri. Man kan også prøve at indrette sin egen lejlighed i et byggefællesskab eller tage et kig ind i Vandkunstens tegnestue for at få et indblik i, hvordan de arbejder.

Bo bedre bæredygtigt – for børn

Udstillingen er også for børn, der kan gå på opdagelse i minibyen og mærke på egen krop, hvordan de vil synes om at bo i en mini-bolig med familien. For er det en nødvendighed for et godt børneliv, at alle børn har eget værelse? Ville de synes om at skulle spise aftensmad sammen med andre familier? Udstillingens tematik og scenografi inviterer både børn og voksne til at tale om og reflektere over, hvad en god bolig er for dem.

Rundt omkring i udstillingen findes et børnespor: kravl gennem børnetunnelen, se en film om syltning på toppen af miniboligen, og lær om, hvordan planter er geniale til at farve stof. I fælleshuset opfordres både børn og voksne til at lave flere fælles aktiviteter sammen. Her kan de mindste fx klæde sig ud, lytte til en god historie og spille backgammon eller bordfodbold.

Stærke fællesskaber er lig med livskvalitet

I 2020 kunne Vandkunsten fejre sit 50års jubilæum. Siden 1970’erne har tegnestuen troet på, at den bedste arkitektur tegnes og bygges i fællesskab. I en række projekter – fra store byplaner til små basis boliger – har Vandkunsten allerede vist, hvordan det minimale hjem blandt andet kan styrke naboskabet, og at fælles ressourcer kan redefinere betydningen af luksus og skabe kvalitet for mennesker. I udstillingen vises nedslag af relevante byggerier og projekter fra tegnestuens hånd gennem 50 år, der har dét til fælles, at de vil skabe rammer, der danner fællesskaber blandt beboerne.

Som noget nyt kan man i den rekuraterede udstilling udforske et af Vandkunstens nyeste projekter; Fællesbyg Køge Kyst. Et fremragende eksempel på en anderledes tilgang til det at bygge, hvor beboerne selv danner et byggeselskab. For hvad betyder det egentligt for glæden ved at bo i ens bolig, når de kommende beboere tager ansvar for deres egen byudvikling, boligerne er tilpasset den enkelte, og fællesskabet er i fokus?

”Hvis alle mennesker i verden skulle bo, som vi gør i Danmark med 50-60m2 per person med spritnye materialer og inventar, så ville det kræve ressourcer fra 17 jordkloder. Men vi har kun én. Der er derfor et behov for at ændre i vores opfattelse af, hvad den gode bolig er – og det giver Vandkunsten deres bud på i udstillingen. Vi tager bl.a. fat i et af de mest private rum boligen, som er et perfekt sted at starte, hvis vi vil gøre en forskel for os selv, vores familie og for klimaet,” fortæller kurator Sara Hatla Krogsgaard.

Udstillingens tematikker understøttes af debatformatet MorgenDAC, og kulturelle indspark i AfterDAC, ligesom der bliver skabt nogle podcast-episoder med anknytning til udstillingen. Sideløbende er der også udviklet undervisningsforløb til skoleklasser.

Udstillingen er skabt i samarbejde mellem Vandkunsten, Dansk Arkitektur Center og Utzon Center og med bidrag fra magasinet Bo Bedre. Udstillingen er støttet af den filantropiske forening Realdania.

Fakta om Dansk Arkitektur Center

Dansk Arkitektur Center er en international kulturattraktion, der skaber engagerende oplevelser og debat om arkitektur og design. Her kan du opleve udstillinger, ture, events, shoppe designprodukter og nyde den spektakulære udsigt over byen fra caféens store tagterrasser.

Det finansielle grundlag er et offentligt-privat partnerskab mellem foreningen Realdania og staten repræsenteret ved Erhvervsministeriet, Kulturministeriet og Indenrigs- og Boligministeriet.