Europan 11

Den prestigefulde tværeuropæiske arkitektkonkurrence for unge arkitekter under 40 år, Europan, skydes i gang i dag over hele Europa. Danmark stiller konkurrencegrunde til rådighed for unge europæiske arkitektteams i Allerød, Rødovre og København.

HVERDAGSLIVET ER I FOKUS PÅ DE TRE DANSKE KONKURRENCEGRUNDE I EUROPAN 11

Europan er støttet af Kulturministeriet og Arkitektforeningen.
Sekretariatet for Europan Denmark varetages af Dansk Arkitektur Center (DAC) og Arkitektforeningen medvirker som konkurrenceteknisk rådgiver. Europan gennemføres i tæt samarbejde med Kunstakademiets Arkitektskole og Arkitektskolen Aarhus.

Hvordan kan man gentænke og udfolde forstadens potentiale i Rødovre og skabe en ny stærk identitet til et område, som danner ramme om hverdagslivet? Hvordan bliver en rundkørsel i et typisk brokvarter til en god genvej for bløde trafikanter og til et livligt byrum for dets beboere i København? Og hvordan kan man nytænke parcelhuskvarteret og skabe et bæredygtigt og fleksibelt boligområde i Allerød, når man får mulighed for at starte helt forfra? Det er nogle at de spørgsmål, de unge europæiske arkitektteams skal besvare på de tre danske konkurrencegrunde.

Om Europan konkurrencen:

EUROPAN konkurrencen har eksisteret siden 1988 og adskiller sig fra andre arkitekturkonkurrencer ved at være et bredt samarbejde mellem en række europæiske lande. Gennem de sidste 20 år har Europan vist sig at være meget mere end blot en konkurrence, men også en unik international platform for viden, diskussion om udvikling af europæisk urbanitet for både unge arkitekter og europæiske byer.