Markante unge arkitekter får taletid

Tre unge og innovative arkitektvirksomheder får til efteråret frie hænder til at skabe hver deres udstilling, når udstillingsrækken ’Dreyers Arkitektur Galleri’ igen åbner i Dansk Arkitektur Center. Arcgency, lenschow & pihlmann samt Studio Fountainhead er de tre udvalgte, og de har alle det til fælles, at de er en del af vækstlaget i dansk arkitektur og samtidig modtagere af Dreyers Fonds legat til styrkelse af nystartede arkitektvirksomheders forretningspotentiale.

”Dreyers Fonds ambition med Dreyers Arkitektur Galleri er at skabe en platform for nystartede arkitektvirksomheder, så de kan vise deres arbejde for omverdenen og derved få en stemme i debatten om ny dansk arkitektur og dens bidrag til samfundets udvikling. Derfor er vi glade for igen i år at give toneangivende unge arkitektvirksomheder taletid – ikke mindst fordi det er med til at understøtte innovationen i arkitekturfaget til gavn for hele samfundet,” siger Mathilde Petri,

medlem af bestyrelsen Dreyers Fond

Dreyers Fond og Dansk Arkitektur Center startede sidste år en ny udstillingsrække under titlen ’Dreyers Arkitektur Galleri’, som åbner igen til efteråret og viser den nye bølge i dansk arkitektur – fortalt og formidlet af en række talentfulde og toneangivende unge danske arkitektvirksomheder.

Sommerhus for VIPP og Guggenheim Helsinki

De udvalgte arkitektvirksomheder, der får mulighed for at udstille i Dreyers Arkitektur Galleri 2017, er netop blevet offentliggjort. Og selvom de stadig er i vækstlaget har flere af dem allerede haft flere markante projekter; bl.a. har lenshow & pihlmann designet en af pavillonerne til Gl. Holtegaards barokhave og Arcgency har tegnet et modulsommerhus til VIPP (som man køber inkl. alt fra viskestykker til ventilation), mens Studio Fountainhead har leget med de store spillere i konkurrencen om Guggenheim Helsinki, hvor de vandt en ’honorable mention’.

Omdannelse af ældre bygninger

Fælles for de tre arkitektvirksomheder er også, at de alle har arbejdet med transformation/renovering af ældre bygninger – en disciplin, der har vundet fornyet interesse i arkitektfaget de senere år. Argency står bag den vellykkede transformering af Absalon Kirke til et kulturhus, lenschow & pihlmann er i gang med at forvandle en gammel gård i Jylland til studieboliger og Studio Fountainhead har stået for renoveringen af maleren Richard Winthers hus.

Dreyers Arkitektur Galleri er støttet af Dreyers Fond og udviklet i samarbejde med Dansk Arkitektur Center.

Om Dreyers arkitetur galleri

Dreyers Arkitektur Galleri vises i Dansk Arkitektur Center, plan 2 fra d. 12. oktober – 31. december 2017. De tre tegnestuer får hver ca. 1 måneds udstillingsperiode. Gratis adgang.

Find pressefotos her

Udtalelser fra Juryen

Lenschow Pihlmann

“lenschow og pihlmann eksperimenterer på fineste vis med arkitekturens muligheder og demonstrerer et stærkt kunstnerisk udtryk samt en ekstrem modenhed. Den unge tegnestue har en stor nysgerrighed og noget særligt på færde, som udforskes med benene solidt plantet i materialernes egenskaber og stedets fortællinger.” – Dan Stubbergaard, creative director og grundlægger af Cobe