Ny udstilling inspirerer til at fællesskabe din by

I år fejrer vi det danske demokrati, da det er 100-året for revisionen af Grundloven. På Dansk Arkitektur Center markeres det med udstillingen ’Fællesskab din by – en udstilling om de mennesker og det engagement, der forandrer byen’ samt en række relaterede arrangementer. Udstillingen viser de projekter og ildsjæle, der har skabt vilde, nyskabende og sjove projekter i vores byer. F.eks. den ubrugte industrigrund, der blev til en fælles have på Prags Boulevard og fiskerbyen, der blev til Cold Hawaii.

“Vi er alle med til at påvirke og forandre byen: Den måde, vi indgår i byen på, den måde, vi bruger den og bevæger os rundt og deltager i forskellige aktiviteter på, er med til at bestemme, hvordan byen udvikles. På den måde kan vi slet ikke lade være, men den enkelte borgers initiativ og engagement er også noget, der kan ændre byen, som vi kender den. ‘Fællesskab din by’ demonstrerer denne mangfoldighed: Både de små tiltag, der skaber energi og poesi i hverdagen og de større, der skaber varige forandringer af hele bydele. Det er en udstilling drevet af ønsket om at inspirere og om at hjælpe os med til at føre vores drømme ud i livet og sætte nye initiativer i gang. Udstillingen byder derfor også på konkrete værktøjer til, hvordan vi kan føre vores ideer ud i byen.” Martin Winther, formidlingschef, Dansk Arkitektur Center

Mange går måske med en tanke om at omdanne vejen til en markedsplads, parkeringspladsen til en køkkenhave, skabe et bofællesskab for ældre eller at omdanne en kedelig del af nabolaget til noget mere spændende og menneskenært.Udstillingen ‘Fællesskab din by’ viser, at det er muligt for os alle sammen at påvirke, hvordan vores byer skal være. Ikke bare som arkitekter, byplanlæggere eller politikere – men som helt almindelig borgere. Vi kan gå til høringer, deltage i debatter eller få støtte til at føre vores egen ide ud i livet og bruge byen anderledes. Og vi kan gøre det lidt eller meget.

Fra fisk til surf

Borgerinddragelse, borgerinvolvering, co-creation, bottom-up. Tendensen har mange navne, og udmønter sig på vidt forskellige måder. F.eks. ville Havnebadet og havneparken på Islands Brygge i København ikke være blevet til noget uden initiativet fra lokale beboergrupper, der satte omdannelsen i gang og gjorde området attraktivt. I Nordjylland blev en lille fiskerby på initiativ af nogle entusiastiske borgere omdannet til Danmarks største surferattraktion ‘Cold Hawaii – Klitmølller’. Og på Prags Boulevard på Amager besluttede en flok unge studerende sig for at få jord under neglene og skabe en fælles urban have på en ellers trist industrigrund. Udstillingen rummer også en række internationale eksempler, f.eks. ‘Parking Day’ – et verdensomspændende fænomen, hvor lokale borgere og kunstnere betaler p-afgiften for en hel parkeringsplads og derved lovligt bruger den til at lave en midlertidig park.

En levende, fællesskabt udstilling

‘Fællesskab din by’ kommer i særlig grad til at summe af liv og aktivitet i udstillingsperioden. En stor arena vil danne scene for knap 40 arrangementer, der belyser og debatterer emnet fra forskellige vinkler og med en masse spændende mennesker involveret. På Grundlovsdag d. 5. juni danner Dansk Arkitektur Center også ramme for en stor event, der fejrer 100-året for revisionen af Grundloven.

Om udstillingen

Fællesskab din by – en udstilling om de mennesker og det engagement, der forandrer byen’ blev vist fra d. 16. april – 7. juni.

Udstillingen blev udviklet af Dansk Arkitektur Center med støtte fra Realdania, Dreyers Fond og BL-Danmarks Almene Boliger