Aarhus Rådhus: Funktionalistisk fyrtårn

Institution

800
Photo: VisitAarhus
Arkitektur-tidslinje

Arkitektur-
tidslinje

Dyk ned i arkitekturhistorien og bliv klogere på alle stilarterne, perioderne og hvad der kendetegner dem.

Se tidslinje

Først efter folkeligt pres fik Aarhus Rådhus sit rådhustårn og blev beklædt med marmor. I dag er det et hovedværk inden for den tidlige funktionalisme i Danmark.

Det ingen overdrivelse at kalde Aarhus Rådhus et let genkendeligt ikon – især på grund af dets skulpturelle tårn og urskive, omkranset af grå søjler.  

Men da Arne Jacobsen og Erik Møller i 1937 vandt konkurrencen om Aarhus Rådhus var det med et projekt, der bestod af tre forskudte bygningsblokke, men intet rådhustårn.  

Snart var protesterne fra offentligheden dog så store, at arkitekterne så sig nødsaget til at tilføje et 60 meter højt tårn. Det var vel og mærke et funktionalistisk tårn omgivet af en skeletkonstruktion og uden det traditionelle spir. Det folkelige pres bevirkede desuden, at bygningernes facader blev beklædt med marmor i stedet for puds. Bygningens facades farvespil reflekterer lyset og funkler på forskellige måder i løbet af dagen.

Form følger funktion

Aarhus Rådhus er et hovedværk inden for den funktionalistiske byggestil, der vandt frem i Danmark i første del af det 20. århundrede. Her skulle formen følge af funktionen, som stilretningens mantra lyder, og bygningen har derfor et stramt udtryk uden overflødige ornamenter og detaljer.

Foruden tårnet består rådhuset af tre bygninger af varierende højde, dybde og længde. Både rådhusets hovedbygning med rådhushallen og den høje administrationsfløj har kontorer på hver sin side af et areal med ovenlys. Desuden får begge bygninger lys fra vinduespartier i gavlen med kig til de omkringliggende træer. Den tredje bygning med ekspeditionskontor skiller sig en smule ud med hvælvet tag og eksponeret betonkonstruktion. Men man er det til trods ikke i tvivl om bygningsdelenes samhørighed.

Skønhed indefra ud

Træder man indenfor, fornemmer man straks, at alt er gennemtænkt. Her skabte arkitekterne et omfattende gesamtkunstwerk, præget af bløde former i træ og messing. De designede lamper, armaturer og detaljer, helt ned til elevatorknapperne og den ikoniske skrifttype. På samme tid arbejdede den nyuddannede Hans J. Wegner på tegnestuen, og sammen med Arne Jacobsen og Erik Møller designede han rådhusets mange møbler i bøg og mahogni – en varm og karakterfuld kontrast til det første møde med bygningens grå ydre.

Arkitektonisk oase

Rådhusets placering på grunden er også gennemtænkt. Komplekset deler grunden op i en rådhusplads foran hovedbygningen og en rådhuspark – en nedlagt kirkegård med en bevaret lindeallé – bagved. Den omhyggelige planlægning og dens ikoniske design gør det til en bygning, der ikke blot fungerer som et administrativt centrum, men også som en arkitektonisk perle i Danmark.