10 måder New York kan reddes fra oversvømmelser i fremtiden

I Rebuild by Design, en ny udstilling på Dansk Arkitektur Center, kan man lige nu opleve de løsninger, der skal være med til at gøre de amerikanske kyster mere modstandsdygtige over for storme og oversvømmelser i fremtiden. Blandt vinderprojekterne er den danske arkitektvirksomhed BIG’s forslag, som skaber et markant grønt bælte rundt om Manhattans sydspids.

I sidste uge var der igen en voldsom storm, der skabte problemer på den amerikanske østkyst. I 2012 gik det helt galt, da orkanen Sandy skabte et sandt kaos i New York, hvor tusindvis af hjem blev ødelagt, metrotunnellerne oversvømmet og Manhattan var uden strøm.

Som modsvar på orkanen Sandy opstod ‘Rebuild by design’ i 2012 – en konkurrence der skulle give bud på, hvordan man kunne udbedre skaderne og lave en kystsikring, der kan gøre de berørte områder mere modstandsdygtige i fremtiden. Udstillingen Rebuild by Design på Dansk Arkitektur Center præsenterer de forslag til kystsikring som kom ud af konkurrencen (finalisterne og vindernes projekter).

Blandt vinderprojekterne var den danske arkitektvirksomhed BIG, der, sammen med en række andre parter, vandt med projektet ‘Big U’. Projektet går ud på at lave et beskyttende system rundt om Manhattan bl.a. i form af volde, der også kan fungere som urbane grønne områder. Den amerikansk/hollandske arkitektvirksomhed OMA (der også er i gang med Bryghusprojektet i København) vandt med et projekt, der skal beskytte kysten ved New Jersey. Deres projekt arbejder med fire måder at håndtere vand på: resist, delay, store og discharge.

Den amerikanske regering har afsat 920 millioner dollars (ca. 5,4 milliarder kr.) til at føre de seks vinderprojekter fra konkurrencen ud i livet. Den danske arkitektvirksomhed BIG kommer således til at sætte et markant aftryk på den nederste del af Manhattan, som vil være til glæde for byens indbyggere i deres dagligdag også.

Om udstillingen

Om udstillingen: Rebuild by Design vises på Dansk Arkitektur Center (plan 2) fra d. 5. februar til d. 19. april. Der er gratis adgang til udstillingen, som er en mindre udstilling på 2. sal i Dansk Arkitektur Center. Udstillingen er støttet af Realdania og er udviklet af Rebuild by Design i samarbejde med Dansk Arkitektur Center.

Find pressefotos her