Efterårsferie: Byg LEGO med familien

I efterårsferien inviterer Dansk Arkitektur Center (DAC) fantasifulde børn og voksne indenfor til LEGO workshops, hvor temaet i år er kæmpekonstruktioner. Hver dag i hele efterårsferien er der mulighed for at sætte fantasien i frigear og lege arkitekt for en dag. Der er nemlig både plads til at bygge højt, langt og kæmpestort, når DAC forvandler sig til en hyggelig dagligstue fuld af LEGO klodser.

Pressemeddelelse 4. oktober 2018

Den Kinesiske Mur, de egyptiske pyramider og Empire State er eksempler på megastrukturer skabt af mennesker. Det er konstruktioner, som ser umulige ud, men som kan blive til virkelighed med hjælp fra dygtige ingeniører og teknologi. Med den rette konstruktion er der ingen grænser for kreativiteten! Men hvordan bygges en stabil og ultralang bro? Og hvor mange loops kan en vild rutsjebane have?

Det får børn og voksne chancen for at eksperimentere med i to daglige workshops i hele efterårsferien. Her kan familien slippe deres kreativitet og fantasi løs i et byggeunivers af LEGO, når DAC lægger hus til 2 timers bygge-hygge. Workshoppen finder sted i DACs fantastiske rammer og er i selskab med søde guider, der sørger for masser af sjov og hygge undervejs.

Vind en kæmpe LEGO model af Operahuset i Sydney

Helt ekstraordinært har DAC fået fat i en fantastisk model af Operahuset i Sydney. Den består af 2989 klodser, og tog LEGO hele tre år at udvikle. Modellen kan ikke købes i butikkerne, men én heldig vinder kan bygge videre hjemme i stuen. For at deltage i konkurrencen, skal børnene dele deres kreationer fra workshoppen på Instagram under hashtagget #danisharchitecturecenter.

Øl og klodser til voksne legebørn

Det er ikke kun børn, der får chancen for at udleve deres indre arkitektdrømme. To aftener i efterårsferien får voksne mulighed for selv at designe og bygge arkitektur i selskab med gode venner, når DAC inviterer til LEGO Night under temaet ”MegaStructures”. Inspirationen til kæmpekonstruktionerne kommer fra DACs aktuelle udstilling om den danske ingeniør Ove Arup, der bl.a. stod bag Operahuset i Sydney. Workshoppen byder på masser af klodser, kolde øl og lækker musik.

Oplev DACs store efterårsudstilling

Med LEGO workshop følger også fri adgang til DACs store efterårsudstilling Ove Arup and the Philosophy of Total Design, hvor workshopdeltagerne kan blive inspireret af den banebrydende danske ingeniør Ove Arup.Udstillingen viser Arups verdenskendte ingeniørkunst som fx Centre Pompidou i Paris og Operahuset i Sydney. Læs mere her.

Kulturnat i DAC

Efterårsferien i DAC skydes i gang med et brag den 12. oktober med åbning af udstillingen Ove Arup and the Philosophy of Total Design og Kulturnatten i København. På Kulturnatten inviterer DAC – inspireret af udstillingen, til legesyge eksperimenter og skøre opfindelser for både børn og voksne fra klokken 18-23 – se programmet her. Indgang med Kulturnatspas.

Mød Emil og Kåre fra Ramasjangs ’Store Nørd’, deltag i sæbeboble-workshop, flyv med droner og få en smagsprøve på DACs kommende robotværksted. Du kan også lege LEGO arkitekt eller tage en fortjent pause i DAC café med udsigt over havnen. På havnekajen udenfor kan du opleve en lysinstallation, der kan skabe billeder i 3D gennem vandstøv.

Fakta om Leg LEGO Arkitekt

Workshoppen foregår i Dansk Arkitektur Center i BLOX, Bryghuspladsen 10, 1473 København K.
Fra lørdag den 13. oktober til søndag den 21. oktober i tidsrummet: 11.00-13.00 og 13.30-15.30.

Billet voksen 115 kr., barn (under 18 år) 95 kr., 1 barn og 1 voksen 210 kr., børn under 4 år deltager gratis, men workshoppen anbefales til børn fra 5 år
Billetten inkluderer fri adgang til efterårsudstillingen Ove Arup and the Philosophy of Total Design (værdi 110 kr.)

Find billetter og læs mere

Fakta om LEGO Night

Torsdag den 18. oktober kl. 18.00-20.30 og fredag den 19. oktober kl. 18.00-20.30.

Billet voksen 130 kr.
Billetten inkluderer en gratis øl og fri adgang til efterårsudstillingen Ove Arup and the Philosophy of Total Design (værdi 110 kr.)

Find billetter og læs mere

Presseansvarlig i Dansk Arkitektur Center,