Hvad laver Niels Bohr på arkitekturbiennalen i Venedig?
Hvad har sommerfugle, kvantemekanik, poesi og en cikade at gøre med arkitektur? Fra 7. juni til 23. november 2014 kan du i den danske pavillon på den 14. internationale arkitekturbiennale i Venedig lytte til lyden af en cikade, læse Niels Bohrs brev til Einstein og begrave dine tæer i fyrrenåle.
“Stig L. Anderssons unikke, poetiske og tankevækkende udstilling inviterer dig til at gå på opdagelse i det 20. århundredes danske arkitekturkultur – og få øje for dens globale ambitioner for det 21. århundrede.”Kommissær Kent Martinussen, adm.dir., Danish Architecture Centre.
“Min ambition er at vise forholdet mellem glemte, undertrykte og undereksponerede dele af den dynamiske danske modernitet. Ikke kun i arkitekturhistorien, men også inden for videnskab, kunst og poesi.”Kurator, professor og landskabsarkitekt Stig L. Andersson.
Landskabsarkitekt, Stig L. Andersson, der har skabt udstillingen i den danske pavillon, insisterer på, at Bohrs æstetiske tilgang og den glemte modernitet, som den er en del af, er essentiel for vores fælles rejse ind i en bæredygtig fremtid. Den danske pavillon genintroducerer æstetikkens magt som et essentielt modspil til det rationelle. Stig L. Anderssons udstilling insisterer på, at æstetikken og rationaliteten må gå hånd i hånd, når vi skal tage beslutninger i fremtiden.
En glemt modernitet møder fremtiden
Kuratoren af den 14. internationale arkitekturbiennale, Rem Koolhaas har givet de nationale udstillere opgaven at forholde sig til arven fra det 20. århundrede.
I Danmark har arkitekturen spillet en central rolle i velfærdsstatens udvikling og den nærmest overdrevne detailplanlægning af de fysiske omgivelser for det 20. århundredes moderne urbane og demokratiske livsstil. I dag kan vi dog ikke længere tage samspillet mellem velfærdsstat og arkitektur for givet. Vi bliver nødt til at gentænke vores fælles fremtid og huske modernitetens æstetiske kvaliteter for at lade dem udfordre den dominerende rationalistiske tilgang til planlægning og udvikling.
Dansk Arkitektur Center har som kommissær for den danske pavillon bedt den internationalt anerkendte landskabsarkitekt Stig L. Andersson om at kuratere den danske pavillon.
Sommerfugle og kvantemekanik
I den danske pavillon møder du først et skatkammer af genstande fra den danske modernitets historie; fra Inger Christensens digtsamling Sommerfugledalen til Niels Bohrs kridttegning fra den sidste dag i hans liv.
Derefter inviteres du til at sanse og nysgerrigt gå på opdagelse blandt lys, lyden af en cikade og en kæmpe jordvæg, mens du begraver dine skosnuder i fyrrenåle.
Udstillingen ‘Empowerment of Aesthetics’ insisterer på en ny følsom og bæredygtig symbiose mellem rationalitet og æstetik – mellem arkitektur og natur. Den reflekterer over det grundlæggende ved det moderne danske samfund, ved at minde os om den korte periode i den danske historie, hvor et poetisk samspil mellem arkitektur, litteratur, kunst, natur og videnskab frigav en energi og tro på et dynamisk samfund, der var radikal ny i Danmark og resten af verden.
En del af det store billede
Den danske pavillon er en del af et større projekt, der sætter fremtidens Danmark til debat. Scenarieprojektet hedder DK2050 og her er såvel det æstetiske som det rationelle centrale elementer, når projektet tegner mulige fremtider for et bæredygtigt Danmark. DK2050 spørger eksempelvis; Hvordan lever vi I Danmark I 2050? Hvilke udfordringer og dilemmaer vil møde os på vejen? Hvordan kan byer, byregioner, politikere og hver og en af os deltage og navigere ift. de beslutninger og handlinger, der kan lede til en mere bæredygtig fremtid?
Politikere, videnskabsfolk og arkitekter vil i Venedig den 6. juni 2014 debattere fremtiden for danske byregioner i en international kontekst. Blandt debattørerne er Michael Ziegler, borgmester i Høje Tåstrup samt Søren Brøndum, direktør for transport i Rambøll.
Det danske bidrag til den 14. internationale arkitekturbiennale er støttet af: Kulturministeriet, Realdania, Kunstfonden, Dreyers Founds, Danmarks Nationalbanks Jubilæumsfond af 1968, OSRAM, SpektraLED, New Mat, alluVial International, Egen Vinding & Datter, Bark House, Sibelco Denmark, Niels Bohr Arkivet, Museum Jorn, Mariebjerg Kirkegaard, Thorvaldsens Museum, Den Hirschsprungske Samling, KØS, Carsten Hoff, iGuzzini, Lokalhistorisk Arkiv i Gentofte, G.N. Brandts Haves Venner.