Dansk Arkitektur Center

Arne Jacobsen

 

Arne Jacobsen var en af de mest betydningsfulde personer for moderne dansk arkitektur. Samtidig blev han berømt i hele verden for sine bygninger og sit design. Han levede fra 1902 til 1971.

Fremtidens hus

I 1929 vandt Arne Jacobsen i samarbejde med studiekammeraten Flemming Lassen en konkurrence om Fremtidens Hus.

Fremtidens Hus synes endnu i dag som noget, der hører fremtiden til. Så da Arne Jacobsen og Flemming Lassen kom med deres forslag i 1929, var huset noget helt usædvanligt.
Det blev Jacobsens store gennembrud som arkitekt.

Med denne bygning kom den moderne arkitektur til Danmark.

Funktionalismens enkle, kantede former og lige linjer virkede dog stadig fremmede for de fleste. Man fandt dem kolde og hårde. Men Arne Jacobsen blev sat til at bygge villaer for velhavende mennesker, der så mulighederne i den unge arkitekt.

Bellavista

Jacobsens første store projekt blev boligområdet Bellavista nord for København. Det blev opført i årene 1932 til 1933. Her kunne han gøre funktionalisternes drøm om den moderne by til virkelighed. I pressen omtalte man da også Jacobsen som Danmarks svar på Le Corbusier, den schweizisk-franske arkitekt, der var en af hovedmændene bag modernismen.

De 68 lejligheder blev opført i funktionalismens enkle stil. Bygningerne var elegante, lette og enkle. Materialet var hvidpudset mursten, der gav en glat og plan overflade. Stål og jern var også en del af konstruktionen, som det var typisk for modernismens huse. Vinduesrammerne blev lavet i teaktræ. Valget af dette materiale viser, at han allerede dengang havde forstand på kvalitet.
Bellavista er et af de flotteste funktionalistiske boligbyggerier i Danmark.

Jacobsen udnyttede udsigten over sundet genialt. Husene blev bygget i tre fløje omkring en græsplæne, så de ikke tog udsigten fra hinanden. Desuden lå lejlighederne forskudt i forhold til hinanden, så hver lejlighed fik to stuer med havudsigt.

Hjørnerne blev rundet, og altanerne gav liv i bygningens enkelhed. De mange former kastede desuden spændende skygger på den hvide mur.

International berømmelse

Nu gik det stærkt. Arne Jacobsen blev hurtigt et stort navn – både i Danmark og i udlandet.
Han fik store byggeopgaver som fx Århus Rådhus (1939-42), Munkegårdsskolen (1955-1959), SAS-hotellet (1958-1960) og Danmarks Nationalbank, der blev påbegyndt i 1965.

Alle er de opført med stor perfektionisme og med udpræget sans for enkelhed og kvalitet. Hans bygninger blev altid gennemarbejdet ned til mindste detalje.

Designeren

Arne Jacobsen holdt sig ikke til bare at tegne bygningerne. Han begyndte også at designe de ting, der skulle være inden i bygningerne.

Det var både møbler, lamper, dørhåndtag, vandhanegreb, mønstre til tapeter, service, bestik osv. Alt skulle være perfekt helt ned til mindst detalje. Af hans kendte designværker er stolene Myren, Svanen og Ægget. Deres former er enkle og skulpturelle. Fx Myren, der er formet som ét sammenhængende element.

Detaljer og fuldendt helhed

Ofte tegnede han møbler og ting til en bestemt bygning. Hotel Royal i København (senere SAS-hotellet) fik sit eget service, lamper, tekstiler og glas udover stolene Svanen og Ægget. Detaljerne havde stor betydning for ham, fordi de var med til at skabe den perfekte helhed.

Både i bygninger og design brugte Jacobsen altid materialer af høj kvalitet. Det var især de moderne materialer stål, glas og aluminium og derudover poleret natursten. Hans former var enkle, men netop i denne enkelhed er der en stor skønhed. Derfor er Arne Jacobsens designprodukter tidløse.

Benzinstation, Arne Jacobsen

Arne Jacobsens tankstation i Charlottenlund kaldes Paddehatten. Med sit karakteristisk formede tag er den et lille funktionalistisk mesterværk.

I 1930’erne fremprovokerede væksten i bilproduktion og biltrafik behov for helt nye servicefunktioner – heriblandt tankstationen.

En del af disse tankstationer blev opbygget efter klassiske arkitekturidealer. Men Arne Jacobsen gik den modsatte vej og brugte derimod funktionalismens kølige og stramme formsprog til tankstationen på Kystvejen.

Arne Jacobsens benzinstation bliver kaldt Paddehatten. Det skyldes den ellipseformede overdækning, der udgør taget over benzinstanderne. Overdækningen vokser sammen med taget på den kasseformede bygning og understøttes på midten af en rund søjle. Den karakteristiske ellipseform har lighed med ryglænet på Myrestolen, som Arne Jacobsen designede i 1952.

Tankstationen er opført på et tidspunkt, hvor Arne Jacobsen var begyndt at interessere sig for beklædte facader. Bygningen er således støbt i jernbeton og beklædt med hvide Meissner-fliser.
Den hvide flisebelægning på bygningen signalerer orden og renlighed. Samtidig minder den ellipseformede overdækning alene ved sin form om et skilt – også i mørke, idet den belyses nedefra.

Ved hjælp af enkle virkemidler opnår Arne Jacobsen altså en effektfuld konstruktion, der anses for et af hans funktionalistiske mesterværker.

Benzinstationen blev tegnet for benzinselskabet Texaco som en ny standardtype. Der blev dog aldrig opført andre end den ene. Bygningen står uforandret siden sin opførelse med undtagelse af de røde Texaco benzinstandere, der er blevet udskiftet. Tankstationen er fredet.

Udforsk byen på egen hånd

Hvor godt kender du egentlig København? De skjulte fortællinger og sjove detaljer? Med vores gratis app kan du udforske byen på egen hånd.