Foto: Michael Lynge

På en kornmark midt i byen

København
28. oktober 2019

Kontakt og yderligere information

Mia Heil Rasmussen
Kommunikationsansvarlig, Dansk Arkitektur Center
+45 4016 3332, mhr@dac.dk

Katrine Krebs
Kommunikationsansvarlig, Dreyers Fond
+45 6166 4447, presse@dreyersfond.dk

Dreyers Arkitektur Galleri hos Dansk Arkitektur Center (DAC) i BLOX

Når Dreyers Arkitektur Galleri åbner 1. november hos Dansk Arkitektur Center, kommer tre toneangivende tegnestuer med hver deres bud på aktuel arkitektur. Én rykker en kornmark ind midt i København for at sætte ulighed mellem land og by til debat. En anden bygger et sommerhus i fuld størrelse til at gå på opdagelse i. Og en tredje har dissekeret arkitekturen til grundelementer, konkret og videnskabeligt. Entréen er gratis til alle tre udstillinger.

Igen i år viser tre toneangivende tegnestuer deres bud på ny arkitektur med udstilling i Dreyers Arkitektur Galleri hos Dansk Arkitektur Center (DAC). De tre udstillinger er vidt forskellige, men de viser alle arkitekturen i en aktuel sammenhæng og er hver især en sanselig oplevelse for gæsterne, der kan se, mærke og lytte til arkitekturen.

”DAC er destinationen for ny dansk arkitektur, og vi ønsker at engagere alle i arkitekturens fascinerende verden og vise, hvordan arkitekterne tegner vores fælles fremtid. Med Dreyers Arkitektur Galleri giver vi sammen med Dreyers Fond ordet til nye stemmer og talenter i dansk arkitektur. Udstillingerne fremhæver arkitekternes individuelle mål og kunstneriske udtryk” siger Kent Martinussen, adm. direktør i DAC.

Øget bevidsthed om arkitektur

Mens DAC stiller de fysiske rammer til rådighed for Dreyers Arkitektur Galleri, er projektet finansieret af Dreyers Fond, der blev stiftet i 1976 med det formål at støtte advokat- og arkitektstanden. Siden 2017 er det blandt andet sket med støtte til Dreyers Arkitektur Galleri, hvor alle tre udstillinger for første gang i år foregår samtidig og i en længere periode.

”Dreyers Fond støtter projekter, der formidler og udvikler faget, og Dreyers Arkitektur Galleri gør begge dele. I år er appellen bred og fokus aktuelt, og derfor håber vi, at rigtig mange finder vej forbi DAC og får sig en oplevelse, der øger interessen for arkitektur og gerne bevidstheden om, hvor afgørende den er for os alle,” siger Bo Rygaard, adm. direktør for Dreyers Fond.

Tre udstillinger i én

I Dreyers Arkitektur Galleri 2019 sætter tegnestuen Studio Elements i samarbejde med kunstnerfællesskabet Christiansen & Andersen fokus på arkitekturens fundament og elementer, mens Mette Lange Architects giver fornemmelsen af, hvordan arkitektur bliver skabt. Den tredje udstiller er Rural Agentur, der med en højaktuel udstilling sætter spot på uligheder for arkitekturen med et mål om at give rural (land) samme status som urban (by).

Dreyers Arkitektur Galleri løber fra fredag den 1. november 2019 til søndag den 16. februar 2020 og er fordelt på henholdsvis Trappegalleriet og DAC Passage i BLOX på Bryghuspladsen midt i København. Der er gratis adgang for alle.

Fakta om Udstillingerne

Dreyers Arkitektur Galleri 2019 er åbent i perioden fredag den 1. november 2019 – søndag den 16. februar 2020 i Dansk Arkitektur Center (DAC) i BLOX, Bryghusgade 10, 1473 København. Der er gratis adgang for alle til denne udstilling.

I 2019 byder Dreyers Arkitektur Galleri på tre udstillinger:

Going Rural af Rural Agentur

Udstillingen ’Going Rural’ flytter landet ind til byen ved at installere 200 kvadratmeter hvede-mark i DAC for at sætte gang i en debat om forestillinger og fremtiden for det rurale Dan-mark som bidrager til den højaktuelle globale dagsorden om ulighed mellem land og by.

At fremkalde rum af Mette Lange Architects

Udstillingen ’At fremkalde rum’ formidler tegnestuens arkitektoniske sprog via en 1:1 træ-konstruktion af en pavillon med lange gardiner i forskellige strukturer, hvor beskueren kan interagere med stedet og få fornemmelsen af forskellige rumligheder og lysets betydning.

Grund Elementer af Studio Elements
– i samarbejde med Mikkel Christiansen fra Christiansen & Andersen

I udstillingen ’Grund Elementer’ bliver modeller af byggematerialer suppleret af podcasts om lys, tyngdekraft, materialernes opståen og sansernes påvirkning af oplevelser som et fælles bidrag til at forstå arkitekturens fundament, dybere lag og enkelte delelementer.

Samarbejde om synlighed

Dreyers Arkitektur Galleri er et fælles projekt mellem DAC (Dansk arkitektur Center) og Dreyers Fond, der er er skabt for at vise vækstlaget i dansk arkitektur og aktuelle tendenser. Her får tre talentfulde og toneangivende tegnestuer mulighed for sideløbende at vise deres visioner for fremtidens arkitektur. Læs mere om Dreyers Arkitektur Galleri i DAC.