Aller Huset
Erhverv
Arkitektur-
tidslinje
Dyk ned i arkitekturhistorien og bliv klogere på alle stilarterne, perioderne og hvad der kendetegner dem.
Se tidslinjeBag Fisketorvet på Havneholmens yderste mole har et af byens store mediehuse, Aller, samlet alle sine aktiviteter i et stramt moderne byggeri, der som noget ganske særligt er omgivet af trafik fra bløde trafikanter.
Mediehuset Aller har samlet alle deres aktiviteter i et trekantet domicil i Københavns havn. Bag Fisketorvet på Havneholmens yderste mole har PLH arkitekter skabt et otte etagers domicil i glas, stål og aluminium, som Københavns tidligere stadsarkitekt Jan Christiansen har kaldt ‘arketypisk maskulint’ med sine stramme linjer, skarpe vinkler og store rene facade uden nogen form for dikkedarer. Som et af de første nye byggerier på området bag Fisketorvet mødte det en del kritik for sin karakter. I dag synes københavnerne at have vænnet sig til det i området, der siden er blevet et sandt trafikknudepunkt for bløde trafikanter på tværs af havneløbet.
En trekant af glas
Havneholmens yderste mole er trekantet og har givet inspiration til Allerhusets form. Det ligger som en isbryder på vej op gennem byens havn, og fra dens spids kan man se ned langs de krumme facader af glas og aluminium, der lader lyset strømme ind fra alle tre sider.
Den spidse front og facaden ud mod havnen er i otte etager, mens bygningen skråner ned mod den korte side af trekanten, der er fem etager høj. Her ses indgangspartiet med Allers røde logo og en forplads til parkering, der giver let adgang for husets arbejdende og gæster. Til gengæld tages der desværre ikke højde for en stor del af det tiltagende byliv bag Fisketorvet, som er opstået som følge af bådudlejning, havnebadet, cyklister og fodgængere på vej over Bryggebroen og DISSING+WEITLINGs populære cykelslange.
Kunstnerisk kraft
Den store glasfacade skal trække lys ind i det store atrium, som skærer gennem bygningen fra syd til øst. Atriet er bygget i granit, egetræ, valnød og matteret glas, der skal afspejle afvekslingen i de nordiske årstider.
Tegnestuen har foretaget en analyse af medarbejdernes arbejdsrytme og har tegnet huset efter deres behov. Derfor er det præget af glas og gennemsigtighed, så medarbejderne har let ved at få kontakt til hinanden. Rummene er fleksible og kan tilpasses størrelsen af de redaktioner, der har brug for dem og det er muligt at tage arbejdet med ud i de store grønne lænestole eller holde møder i de åbne tekøkkener. Tæpper på gulvene og lave, akustiske lofter hjælper til at holde lyden af de mange hundrede ansatte på et minimum.
Husets udformning og indretning resulterede i december 2009 i at Københavns Kommune præmierede det for bedste kontorhus med følgende kommentar: ‘Det har en kunstnerisk kraft og står som en knivsæg på hjørnet som en yderst overbevisende stævn’.
En snabel i havnen
850 arbejdspladser giver et højt energiforbrug og især nedkøling af it-systemer er en udfordring for store mediehuse. Arkitekterne har i denne situation udnyttet Allerhusets placering midt i havnen: Den store trekant er direkte forbundet til havnebassinet og suger vand fra Københavns havn ind i bygningen til nedkøling af det store antal computere.
Arkitektur-
tidslinje
Dyk ned i arkitekturhistorien og bliv klogere på alle stilarterne, perioderne og hvad der kendetegner dem.
Se tidslinje