Hellerup Skole

Skole

Hellerup skole
Photo: Andreas Trier Mørch, Arkitekturbilleder.dk
 

Alle børn lærer forskelligt. For at understøtte det er Hellerup Skole indrettet fleksibelt med mange forskellige undervisningsmiljøer og -muligheder.

I slutningen af 1990’erne stod det klart, at børnetallet i Gentofte Kommune ville stige med op til 50% i løbet af de følgende ti år. Derfor gennemførte kommunen fra 1998 til 2006 et stort skoleudviklings- og udbygningsprojekt kaldet SKUB. Ti skoler skulle ud- og ombygges, og en ny skole skulle opføres.

Det var dog ikke kun de ydre rammer, der blev ændret. SKUB har også formuleret et nyt syn på pædagogikken og indholdet i skolen. Grundidéen er, at alle børn lærer forskelligt. Nogle børn lærer for eksempel bedst ved at se, andre ved at høre og andre igen ved at røre.

En god skole skal derfor tilrettelægge undervisningen med udgangspunkt i børnene. Det betyder, at skolen skal være fleksibel med mange forskellige undervisningsmiljøer og -muligheder, så eleverne kan søge derhen, hvor de lærer bedst.

Da Hellerup Skole skulle bygges, inddrog arkitektfirmaet Arkitema derfor eleverne i designprocessen.

Skolen ligger i det tidligere industriområde, Tuborg Syd. Det ses i skolens rationelle og simple ydre, hvis facader er beklædt med skinnende grå metalpaneler. I modsætning hertil består skolens indre af en række fleksible og åbne rum, der vender ind mod en stor hovedtrappe i midten af bygningen. Denne åbne struktur får bygningens tre etager til at virke som ét stort rum. Materialerne er lyse og indbydende.

Skolen har ni såkaldte hjemområder. Et typisk hjemområde er base for 75 elever, der undervises af et lærerteam. Lærernes arbejdsrum er en integreret del af hjemområdet. På den måde bliver den fysiske og psykiske afstand mellem lærer og elev så kort så mulig.

Hjemområderne indeholder fire hovedfunktioner:

Træningszonen ligger yderst i bygningen og er adskilt i tre dele af flytbare skabe og reoler. I træningszonen foregår klasse- og gruppeundervisning, ligesom der er plads til den enkelte elevs fordybelse.

Hjembasen er placeret mellem træningszonen og bygningens centrum. Hvert hjemområde har tre hjembaser, der er samlingspunkt for klassens sociale aktiviteter.

Fællesfladen ligger længst inde mod bygningens centrum og er sammenhængende for hele hjemområdet.

I sammenhæng med siddemiljøerne i fællesfladen ligger Miniauditoriet, som er afgrænset af en baggrundsskærm. Her fremlægger eleverne præsentationer for hinanden, hvilket er et vigtigt element i skolens pædagogiske grundidé.

Skolens gymnastiksal ligger i sammenhæng med skolebygningen kun adskilt af en stor glasvæg. Gymnastiksalens tag udgør en tagterrasse. Skolens anderledes udformning skinner også igennem i en del af den udendørs legeplads, der består af store knolde i stærke røde, gule og blå farver.

Arkitekt

Arkitema

Opført

2002

Renoveret

2011
 

Udforsk byen

Hvor godt kender du egentlig København? De skjulte fortællinger og sjove detaljer? Med vores gratis app kan du udforske byen på egen hånd.

Udforsk byen

Hvor godt kender du egentlig København? De skjulte fortællinger og sjove detaljer? Med vores gratis app kan du udforske byen på egen hånd.

Udforsk byen

Hvor godt kender du egentlig København? De skjulte fortællinger og sjove detaljer? Med vores gratis app kan du udforske byen på egen hånd.