Hellerup Skole: Plads til forskelligheder

Skole

533
Photo: Andreas Trier Mørch, Arkitekturbilleder.dk
Arkitektur-tidslinje

Arkitektur-
tidslinje

Dyk ned i arkitekturhistorien og bliv klogere på alle stilarterne, perioderne og hvad der kendetegner dem.

Se tidslinje

Alle børn lærer forskelligt. For at understøtte det, er Hellerup Skole indrettet fleksibelt med mange forskellige undervisningsmiljøer og -muligheder.

I slutningen af 1990’erne stod det klart, at børnetallet i Gentofte Kommune ville stige med op til 50% i løbet af de følgende ti år. Derfor gennemførte kommunen fra 1998 til 2006 et stort skoleudviklings- og udbygningsprojekt kaldet SKUB. Ti skoler skulle ud- og ombygges, og en ny skole skulle opføres.

Det var dog ikke kun de ydre rammer, der blev ændret. SKUB har også formuleret et nyt syn på pædagogikken og indholdet i skolen. Grundidéen er, at alle børn lærer forskelligt. Nogle børn lærer for eksempel bedst ved at se, andre ved at høre og andre igen ved at røre.

En god skole skal derfor tilrettelægge undervisningen med udgangspunkt i børnene. Det betyder, at skolen skal være fleksibel med mange forskellige undervisningsmiljøer og -muligheder, så eleverne kan søge derhen, hvor de lærer bedst.

Eleverne tog del i designprocessen

Da Hellerup Skole skulle bygges, inddrog arkitektfirmaet Arkitema derfor eleverne i designprocessen.

Skolen ligger i det tidligere industriområde, Tuborg Syd. Det ses i skolens rationelle og simple ydre, hvis facader er beklædt med skinnende grå metalpaneler. I modsætning hertil består skolens indre af en række fleksible og åbne rum, der vender ind mod en stor hovedtrappe i midten af bygningen. Denne åbne struktur får bygningens tre etager til at virke som ét stort rum. Materialerne er lyse og indbydende.

Skolen har ni såkaldte hjemområder. Et typisk hjemområde er base for 75 elever, der undervises af et lærerteam. Lærernes arbejdsrum er en integreret del af hjemområdet. På den måde bliver den fysiske og psykiske afstand mellem lærer og elev så kort så mulig.

Hjemområderne indeholder fire hovedfunktioner

Træningszonen ligger yderst i bygningen og er adskilt i tre dele af flytbare skabe og reoler. I træningszonen foregår klasse- og gruppeundervisning, ligesom der er plads til den enkelte elevs fordybelse.

Hjembasen er placeret mellem træningszonen og bygningens centrum. Hvert hjemområde har tre hjembaser, der er samlingspunkt for klassens sociale aktiviteter.

Fællesfladen ligger længst inde mod bygningens centrum og er sammenhængende for hele hjemområdet.

I sammenhæng med siddemiljøerne i fællesfladen ligger Miniauditoriet, som er afgrænset af en baggrundsskærm. Her fremlægger eleverne præsentationer for hinanden, hvilket er et vigtigt element i skolens pædagogiske grundidé.

Skolens gymnastiksal ligger i sammenhæng med skolebygningen kun adskilt af en stor glasvæg. Gymnastiksalens tag udgør en tagterrasse. Skolens anderledes udformning skinner også igennem i en del af den udendørs legeplads, der består af store knolde i stærke røde, gule og blå farver.

I nærheden af Hellerup Skole

Området nær skolen summer af overskud og velbehag. Det skyldes både den korte afstand til naturen samt luft og renlighed. Men også arkitekturen spiller en stor rolle. Her ligger blandt andet Punkthusene, kontorbygninger med udsigt over havets bølger, som de tre huses udtryk desuden er inspireret af. Også bygningerne Horsten og Saxo Bank er et besøg værd.