Inderhavnsbroen: Københavns Kyssebro

Infrastruktur

800
Photo: Troels Heien
Arkitektur-tidslinje

Arkitektur-
tidslinje

Dyk ned i arkitekturhistorien og bliv klogere på alle stilarterne, perioderne og hvad der kendetegner dem.

Se tidslinje

Der er skåret halve timer af transporttiden for fodgængere og cyklister, der vil fra Indre By til Holmen, hvor både Operaen, kunstskolerne, gammel militærhistorie og særlig natur ligger. En tidsbesparelse som desuden har gjort Inderhavnsbroen til et ekstremt populært krydspunkt.

Inderhavnsbroen er en væsentlig del af Københavns berømte infrastruktur for cykler- og fodgængere. En 180 meter lang bro, der forbinder Indre by med Christianshavn, gør de to turistattraktioner Nyhavn og Christiania til nye naboer.

Den er også en del af Christianshavns cykelrute, der bringer cyklister fra hjertet af byen til den grønne Amager Fælled.

Da idéen til broen blev præsenteret tilbage i 2011, fik den hurtigt tilnavnet “Kyssebroen”, som den første optrækkelige bro i Europa. Den lukker ved at lade de to sider af broen bevæge sig vandret mod hinanden, som mødtes de i et blidt kys på midten.

Lang tid undervejs

Som det er tilfældet i alle fagområder, går det ikke altid efter planen i ingeniørens verden. Konstruktionen af Inderhavnsbroen var lige fra starten plaget af problemer og endte med at være tre år forsinket, da den åbnede i 2016.

Broens to dele mødtes nemlig ikke præcist i det kys man havde håbet – og nye konstruktioner måtte råde bod på de tidligere fejl. Broen blev betydeligt dyrere end antaget og de løbende skandaler gav broen tilnavne som ‘Københavns forbandelse’ og ‘Den skæve hashbro’.

Også det mekaniske målesystem, der skulle sikre, at broen åbner og lukker korrekt, fungerede ikke som beregningerne havde vist.

Løsningen blev blandt andet at fastmontere stopklodser, som broen nu føres ind på via fire kiler. De fire kiler sikrer, at stoppet ikke sker i hak men som en glidende bevægelse.

Et travlt punkt på kortet

Københavns Kommune estimerede, at mellem 3.000 og 7.000 cyklister dagligt ville krydse broen, men efter åbningen af broen i 2016 oversteg tallet hurtigt 16.000. Inderhavnsbroen blev en øjeblikkelig succes. Den sparer ikke kun cyklister værdifuld tid på deres morgenpendling, men giver også fodgængere usammenlignelig udsigt over den storslåede arkitektur og det travle liv i Inderhavnen fra udsigtspladserne på broen.

I nærheden af Inderhavnsbroen

Der er steder og bygninger at besøge på begge sider af broen. Men hvis du nu kommer enten gående eller cyklende på en solskinsdag fra indre København, kan du passende slå dig ned på Krøyers Plads. Her holder mange mennesker til, særligt om sommeren, og det er endda muligt at tage sig en svømmetur. I nærheden af pladsen er der også mange andre ting at se. Tag eksempelvis cyklen og besøg Christianias mange finurlige huse og bygninger og senere kan du køre ud på Refshaleøen. 
 

Sted

København, Indre by

Bygherre

Københavns Kommune

Arkitekt

Studio Bednarski Limited
DFA | Dietmar Feichtinger Architectes PARIS WIEN

Ingeniør

Flint & Neill Limited
Hardesty & Hanover International LLC
WTM Engineers International
COWI

Entreprenør

E. Pihl & Søn A/S

Opført

2016
Arkitektur-tidslinje

Arkitektur-
tidslinje

Dyk ned i arkitekturhistorien og bliv klogere på alle stilarterne, perioderne og hvad der kendetegner dem.

Se tidslinje