Metro Cityringen

Infrastruktur

Nørrebro metrostation
Metroselskabet / Ditte Valente
 

På 24 minutter kan du komme hele hovedstaden rundt med den nye Metro-cityring.

Store mængder dagslys bliver trukket ned under jorden i Københavns metro, som i 2019 er udvidet med 17 nye stationer i stærkt moderne design.

Cityringen  – også kaldet M3  – lægger sig som en stor ring ned over de nuværende metrolinjer M1 og M2. På metrostationerne Kongens Nytorv og Frederiksberg kan man nu skifte mellem cityringen og den “gamle” metro, og der er kommet nye metrostationer på centrale knudepunkter som Københavns Hovedbanegård, Rådhuspladsen, Nørrebro Runddel og Trianglen på Østerbro.

Københavns største byggeplads

Københavnerne er glade for deres metro og cityringen vil utvivlsomt også gøre transporten rundt i København mere bekvem. Cityring-byggeriet har i en række år dog mest betydet en masse nye byggepladser på centrale steder i hovedstaden. Ud over udgravninger ved de kommende metrostationer er der blevet arbejdet mange andre steder i byen med omlægninger af ledninger og rør og etableringer af nødudgange.

Arkæologiske udgravninger

Byggeriet af Cityringen har desuden ført den største arkæologiske udgravning i Danmark med sig. Arkæologer fra ind- og udland har fået mulighed for at kortlægge nye kapitler af Københavns historie, og det har bl.a. resulteret i spor efter en havn ved Gl. Strand med en tidsdatering til omkring 700-tallet. Det betyder, at København er blevet ca. 300 år ældre, end man hidtil har troet.

Stations-arkitektur og nye byrum

De 17 nye stationer er indrettet efter samme grundlæggende principper, som de gamle metrostationer, hvilket vil sige store åbne rum og nem adgang til perronerne.Til gengæld ser de nye stationer ikke ens ud. Vægbeklædning og belægninger på perronen samt bygningsdele, som rækværk og rulletrapper, bliver udformet så cityringens stationer bliver mere afvekslende af færdes i.

Også pladserne foran stationerne har i mange tilfælde deres eget særpræg, som i højere grad er tilpasset de bydele, de ligger i. Det sker bl.a. ved at udforme de karakteristiske ovenlys-kasser på forskellige måder.

Italienere bygger metroen

Hele det københavnske metrobyggeri er opdelt i fire etaper, hvor cityringen er den tredje. Fjerde og foreløbigt sidste etape kommer til at binde Nordhavn sammen med Sydhavn og er planlagt til at åbne i 2024.

Italienske Salini har bygget den omkring 25 milliarder kroner dyre cityring. Til at levere metrotog og få dem til at køre planmæssigt har man valgt italienske Ansaldo, som tidligere har løst samme opgave for den ‘gamle’ metro.

 

Sted

Indre by

Bygherre

Metroselskabet

Arkitekt

Arup, CowiArupSystraJV

Ingeniør

CowiArupSystraJV
Atkins Danmark

Opført

2019