Flintholm Station

Infrastruktur

800
Photo: By i en forandring

Den lettere futuristiske station med det 5000 m2 store glastag blev hurtigt efter indvielsen den tredje mest travle i landet.

Da ingeniøren Hammerich i 1885 for første gang fremsatte ideen om en ringbane rundt om København, faldt den ikke i god jord hos myndighederne. Først i 1934 kom en halv ringbane, i form af den Ydre Bybane, som gjorde det muligt at undgå turen indover centrum, når man skulle fra Hellerup til Vanløse. I 2005 blev den gamle plan realiseret fuldt ud, og i dag kan man stå på toget i Hellerup for 18 minutter senere at stå af igen ved Ny Ellebjerg, der med sin åbning i 2007 fuldendte ringbanen.

Nye stationer

Seks gamle og seks nye stationer udgør i dag Ringbanen: Flintholm, Ålholm, KB Hallen, Danshøj, Vigerslev Allé og Ny Ellebjerg. Målet har været, at de nye stationer skal være enkle og overskuelige, og perronbygningerne er hovedsageligt opført i glas og stål. Samtidig er der lagt vægt på, at Ringbanen skal være let at bruge; togene kører på hverdage hvert femte minut, og dermed behøver passagererne ikke sætte sig ind i kompliceredekøreplaner.

Bedre forbindelser

Den helt centrale tanke med Ringbanen er, at den skal aflaste og skabe nye forbindelser til det eksisterende net af tog og busser. I løbet af en tur med Ringbanen er det således muligt at skifte til Metroen, en række buslinjer og S-togsnettets fem fingre. Håbet er, at Ringbanen skal lokke flere tusinde bilister over i toget, hvilket vil komme miljøet til gode.