Holmen

Byrum

533
Photo: Kontrafame
 

Den tidligere Flådestation er i dag omdannet til campus for kunstuddannelserne samt boligområde med en helt særlig stemning fra de tidligere militærbygninger.

Holmen var fra 1690 til 1993 hovedbase for den danske flåde og i samtlige 300 år desuden landets største arbejdsplads. I starten af 90´erne flyttede flere og flere af forsvarets aktiviteter ud fra Holmen og da Flådestation København officielt blev nedlagt og skiftede status til Marinestation i 1993 var vejen banet for et helt nyt byområde med kulturelle uddannelsesinstitutioner, Operaen, erhvervslokaler og boliger i nye og gamle byggerier. At Holmen har haft samme ejer i 300 år forklarer måske, at så mange af de gamle værfter, skure, smedjer og haller er bevaret i så god en stand, at en stor del er blevet brugt i dannelsen af det nye kvarter.

Nyt liv i gamle huse

Forsvarets tidligere område består af Frederiksholm, Dok øen, Christiansholm, Nyholm, Arsenaløen, Margretheholm og Quintus. Nyholm og Quintus er stadig en del af forsvarets område. De andre øer er bebygget ud fra ønskerne om at skabe et attraktivt og kreativt byområde.

En stor del af de eksisterende bygninger er omdannet til boliger, virksomheder og institutioner. To bevarede kanonbådsskure er blevet til fælleshus for andelsboligforeningen Halv tolv. I Bådværkstedet fra 1867 er der bygget ejerboliger. Den tidligere motor torpedohal er blevet til det bemærkelsesværdige ejerboligbyggeri, Torpedohallen, med det oprindelige bassin, hvor andre har gårdrum.

Langs Frederiksholms østbred med front mod Christiania ligger de 200 år gamle charmerende kanonbådsskure, der nu især huser mindre kreative virksomheder. Mellem skurenes tage er der sat ovenlys og der er lagt ny tegl, men skævheder er bevaret. Nye boliger og sommer caféer er også en del af det nye liv på Holmen.

Ny forbindelse

I årene før Inderhavnsbroen stod klar var der store infrastrukturelle udfordringer på Holmen. Lokale beboer følte sig ved afslutningen af koncerter i Operahuset bombarderet af gående, cyklister og billister som alle måtte søge i samme retning. På typisk københavner facon har Inderhavnsbroen overrasket alt og alle i antallet af daglige brugere og afhjulpet nogle af de transport problemer som før lå på holmen. Det var i sin tid estimeret at broen ville have 3000-7000 krydsende om dagen. Der har siden vist sig at over 16.000 mennesker i gennemsnit krydser broen. Inderhavnsbroen er tegnet af Studio Bednarski.

Frodig havnepark

Da Operaen i sin tid blev præsenteret af Henning Larsen Architects, fremstod dokøen med et boligbyggeri på modellerne. De planer er aldrig blevet til noget og i stedet har mågerne længe haft en stor græsplæne for sig selv på dokøen. Sådan bliver det dog ikke ved med at være, da A.P. Møller Fonden i oktober 2017 offentliggjorde planer om at udgrave en parkeringskælder på øen. Parkeringskælderen vil med en overliggende havnepark være til glæde for områdets beboere og brugere. Arbejdet på de nye parkeringsfaciliteter og overliggende park begynder tidligst i 2019.

Sted

Indre by

Arkitekt

Vilhelm Lauritzen Arkitekter
Vandkunsten
Bornebusch
Poul Schülein
CUBO Arkitekter

Bygherre

NCC
2L Development
Forsvarets Bygningstjeneste
Andelsboligforeningen Schifters