Området Ved Frederiksberg Station

Byrum

800
Photo: Kontrafame.dk
Arkitektur-tidslinje

Arkitektur-
tidslinje

Dyk ned i arkitekturhistorien og bliv klogere på alle stilarterne, perioderne og hvad der kendetegner dem.

Se tidslinje

Beslutningen om at grave metrolinien på Frederiksberg ned åbnede mulighed for at skabe nye byrum oven på det tidligere baneareal mellem Falkoner Allé og Ndr. Fasanvej.

Visionen var at skabe en samlet plan for det 18.000 m² store område. Planen tilgodeser bylivet og forener rekreation, leg og naturoplevelser med borgernes daglige færden i bil, på cykel og til fods. I 2000 udskrev Frederiksberg Kommune en samlet arkitektkonkurrence for Frederiksberg Gymnasium og for byudvikling af hele det gamle baneareal.

På baggrund af vinder forslaget fra Hennings Larsens Tegnestue (nu Henning Larsen Architects) lavede kommunen en helhedsplan for området. Resultatet er en række nye markante bygninger og varierede byrum.

Nye bygninger skyder op

Frederiksberg Centret (1996) og Handelshøjskolen ved Solbjerg Plads (1999) stod allerede opført, inden ideen om en helhedsplanudviklede sig. Det nye Frederiksberg Gymnasium åbnede i januar 2004, tegnet af Henning Larsens Tegnestue, som også står bag det nye, gennemrenoverede hovedbibliotek og fitnesscentret, der ligger på pladsen mellem gymnasiet og biblioteket.

I marts 2005 underskrev Frederiksbergs borgmester Mads Lebech en kontrakt med Nordisk Film om at opføre en ny underjordisk biograf over for gymnasiet. Ved Sylows Plads opføres desuden 114 ungdomsboliger i en bygning på 4-6 etager placeret mellem Falkoner Centret, Frederiksberg Gymnasium og brandstationen.

I bebyggelsens stueetage ud mod pladsen kommer der til at ligge en ny dagligvareforretning og to mindre butikker. Metroen har siden maj 2003 gjort det nemt at komme til og fra området omkring Frederiksbergs Nye Pladser med offentlige transportmidler. Kommer man i bil, er der fra Howitzvej indkørsel til en parkeringskælderunder gymnasiet med 600 parkeringspladser.

Grønt og transparent

I helhedsplanen for området er der lagt vægt på ‘at bevare bydelens åbne, grønne karakter’ og ‘at de nye bygninger indgår i et samspil med den eksisterende bevaringsværdige bebyggelse’. Karakteristisk for de nye bygninger er således store transparente facader af glas, der skaber udsyn til indre gård- og haverum og giver et let udtryk, som ikke stjæler for meget opmærksomhed i forhold til for eksempel de gamle stationsbygninger. Derudover inddrog Frederiksberg Kommune i forlængelse af helhedsplanen SLA Landskabsarkitekter i et samarbejde om at planlægge byrummene mellem de nye bygninger. Samarbejdet mundede ud i en plan om at knytte området sammen og skabe nye møde- og opholdssteder i form af fire nye pladser på arealet mellem Frederiksberg Station og Solbjerg Station. Læs mere under Frederiksbergs Nye Pladser.